مریخی‌ها در برج آزادی

موزه شهاب سنگ برج آزادی برای اولین بار میزبان دو قطعه شهاب سنگ مریخی شد.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی برج آزادی، آیین رونمایی از شهاب سنگ مریخی با حضور حجت کمالی، مدیر موزه شهاب سنگ (مرد شهاب سنگی ایران)، دکتر محمد نخعی رئیس دانشکده علوم زمین دانشگاه خوارزمی، دکتر شهریار محمودی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، فرزاد هوشیار پارسیان رئیس برج آزادی و جمعی از اهالی علم و فرهنگ و رسانه برگزار شد.

حجت کمالی در خصوص این شهاب سنگ گفت که این شهاب سنگ مریخی شامل دو قطعه و در مجموع ۷۲ گرم است و پوسته آن احتمالا مربوط به زیر ۱۰۰ سال اخیر و کاملا تازه و سالم است. اصالت این دو قطعه شهاب سنگ مریخی به تایید دانشگاه سرژ (CEREGE) فرانسه رسیده و برای ثبت و دریافت شناسنامه در فهرست ثبت جهانی قرار گرفته است.

همچنین وی اظهار داشت؛ با اشاره به اینکه همه دانشمندان و پژوهشگران به دنبال شهاب سنگ‌های مریخی هستند، ثبت جهانی شهاب سنگ مریخی رتبه ایران را به خصوص در حوزه علمی در دنیا ارتقاء خواهد داد.


همچنین در ادامه این مراسم از یک نوع سنگ جواهر فوق‌العاده کمیاب و قیمتی به نام الکساندریت (Alexandrite) که جز گرانبهاترین و با ارزش‌ترین جواهرات جهان به شمار می‌رود رونمایی شد.

خصیصه اصلی این جواهر تغییر رنگ آن در شرایط نوری مختلف است که البته زاویه دید نیز در مشاهده رنگ‌های مختلف از این سنگ تاثیر دارد. این سنگ را در رنگ‌های زمردی (سبز)، بنفش، آبی، خاکستری، زرد، صورتی و قرمز می‌توان مشاهده کرد. سنگهای الکساندرایتی از انوع چشم گربه بسیار کمیاب و گران‌بها هستند.

دکتر محمد نخعی رئیس دانشکده علوم زمین دانشگاه خوارزمی پس از رونمایی و بازدید از موزه شهاب‌سنگ گفت: که مطمئنا موزه شهاب سنگ حجت کمالی رتبه اول در جهان را با توجه به بازدید از موزه شهاب‌سنگ در دانشگاه کالیفرنیا و قیاس با آن به خود اختصاص خواهد داد.


علاقه مندان برای بازدید از این موزه می‌توانند همه روزه به جزء شنبه‌ها از این مجموعه بازدید کنند.

logo-samandehi