گزارش تصویری آثار تاریخی و باستانی ایران، بابل، آشور و ... در موزه لوور پاریس

بخش سوم


آثار باستانی و ارزشمند ایرانی در موزه لوور از جمله گسترده ترین مجموعه های تاریخ فرهنگ و هنر یک سرزمبن است. در سلسله گزارش های تصویری موزه لوور به بررسی آثار متعدد این موزه خواهیم پرداخت.

به گزارش گالری آنلاین، بخش هنرهای اسلامی موزه لوور در ۱۰ تالار آثار مختلفی را از دوران اسلامی کشورهای مختلف به نمایش می‌گذارد. این بخش برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد و سپس در سال ۲۰۰۳ به دستور رئیس جمهور وقت فرانسه به صورت مستقل درآمد و فرانسیس ریشار که رئیس بخش کتب فارسی کتابخانه ملی فرانسه بود، مسئولیت ایجاد این بخش را برعهده گرفت. در این بخش بیش از پنج هزار اثر هنری و باستانی به نمایش گذاشته شده که آثار هنر اسلامی ایران جایگاه مهمی در آن دارند؛ چرا که بیش از نیمی از آثار این بخش را به خود اختصاص داده است، آثاری از جنس چوب و شیشه، سرامیک و موزائیک، سفال، قالیچه و تابلوهای نفیس مینیاتورو ...

نقش برجسته گیلگمش پنجمین شاه اوروک ( یکی از شهرهای باستانی میان رودان در جنوب عراق کنونی در حدود 2700 پیش از میلاد، بوده ). حماسه معروف گیلگمش و الواح دوازده گانه آن از معروفترین داستان های حماسی دنیا از عصر باستان است. این نقش برجسته هم اکنون در موزه لوور نگهداری میشود.

فلزنگاره هایی دربخش ایران موزه لوور نگهداری میشود مانند فلزنگاره نیایش آفتاب یا تابلو مراسم نیایش راهبه‌های آفتاب، از اشیای کشف شده دوران عیلام میانه که قدمت آن به سدهٔ ۱۲ پیش از میلاد بر می‌گردد.

همچنین کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش، یکی از الواح ارزشمندی است که متعلق به دوران هخامنشیان است. این لوح در یکی از دروازه‌های کاخ آپادانای شوش کشف شده‌است و در موزه لوور نگهداری میشود.
سنگ‌ نگاره یادبود اونتاش ناپیریشا از دیگر آثار با ارزش موجود در موزه لوور است.

خیلی از قطعات موجود مربوط به صدها سال قبل از میلاد مسیح است. كتیبه‌ها، سنگ نوشته‌ها، وسایل آرایشی، شمعدان، قلمدان، ظروف میوه خوری، تنور نان پزی همراه با مجسمه‌هایی از ملكه‌های حكومت‌های باستانی ایران، رسم الخط‌های میخی و خطوط رایج قبل از آن كه بر سطوح سنگی منقوش است در موزه لوور دیده می‌شود. آثاری هم از شهر کاشان در این موزه موجود است.

logo-samandehi