نگاهی به زندگی و آثار 5 عکاس بین المللی؛ به مناسبت روز جهانی عکاسی

به گزارش گالری آنلاین، بیش از صد سال پیش، یک بانکدار فرانسوی بنام Albert Kahn تصمیم به انجام یک پروژه ی عظیم عکاسی گرفت. او عکاسانِ بزرگی را به خدمت گرفت و آنها را برای عکاسی از نقاط مختلف جهان به قاره های مختلف فرستاد تا مجموعه ای نفیس با نام The Archives of the Planet را تهیه کند. نکته ی جالب این بود که تمام عکسهای این مجموعه، فقط رنگی بود. در سال ۱۹۰۴ میلادی برادران لومیر توانستند نخستین عکسهای رنگی را با سیستم Autochrome (نخستین فیلمهای رنگی که با دانه های ریز نشاسته ساخته شده بودند) ظاهر کنند و آقای کان هم برای شناساندنِ این تکنیک جدید، تمام عکاسان این پروژه را به سیستم اتوکروم مجهز کرد. در نهایت در تمامِ مدت این پروژه، عکاسان ۷۲۰۰۰ عکس رنگی از اقصی نقاط دنیا ثبت کردند. یکی از نفیس ترین قسمتهای این پروژه، قطعاً مجموعه عکسهایی از نقاط مختلف پاریس بود. بخشِ پاریس، در سال ۱۹۱۴ میلادی به چهار عکاسِ زبده بنام های "لئون ژیمپِل"، ""استفان پاسه" ، "ژرژ شوالیر" و "آگوست لئون" واگذار گردید و آنها کار خود را اندکی پیش از شروع جنگ جهانی اول آغاز کردند.

در زیر، بخشی از عکسهای قسمتِ پاریس را مشاهده میفرمایید:


آرنو رافائل مینکینن (Arno Rafael Minkkinen) عکاس اهل فنلاند است که به عنوان عکاس در ایالات متحده مشغول به کار است. او در طول چهار دهه ی گذشته به عنوان معلم و استاد دانشگاه، کیوریتور و نویسنده مشغول به کار بوده است و همچنین در این سالها تحقیقات و مطالعاتی در ارتباط با عکاسی سلف پرتره داشته است.

تصاویر دستکاری نشده از فیگورهای انسانی در مناظر طبیعی:


عکاس آمریکایی Lisa Wood عکس های آبستره الهام بخشی از منظره کشتزار ها با استفاده از تکنیک های نوردهی چندگانه (multiple exposures ) و تایم لپس (time-lapse) گرفته است. او می گوید: «با فوکوسم در مناظر آبستره، هدف من خلق چیزی دراماتیک در نتیجه سادگیش است. من عاشق زیبایی طبیعی عکاسی منظره هستم اما همچنین دید های منحصر به فردی که در هنر های دیجیتال یافت می شود»


خانم" Ruth Orkin" از مشهورترین عکاسانِ زنِ تاریخ است. او که مادرش یک بازیگر فیلمهای صامت بود در سال ۱۹۲۱ میلادی زاده شد و تا هفده سالگی در هالیوود آمریکا زندگی کرد. نخستین دوربینش را در سن ۱۰ سالگی و با فقط ۳۹ سنت خریداری کرد و به عکاسی از دوستانش پرداخت. تا اینکه در سال ۱۹۳۹ میلادی، یک دوچرخه خریداری کرد و مسافت طولانیِ لوس آنجلس تا نیویورک را پیمود و به عکاسی پرداخت. سپس در سال ۱۹۴۳ میلادی به قصد ماندن، به نیویورک رفت و با خرید یک دوربین حرفه ای به عکاسی کردن از کلاب های شبانه و کودکان پرداخت. این آغازی بود بر فعالیت هنری خانوم اورکین. مهمترین پروژه های عکاسی او برای مجله ی مشهور Life رقم خورد. مانند عکاسی از پروژه های سینمایی مشهور، هنرمندان نامی و سفر به کشورهای مختلف دنیا مِن جمله ایتالیا. ازدواجش با یک فیلمساز در بازگشتش به نیویورک، باعث شد او با دید هنری خارق العاده اش دو فیلم را به همراه همسرش تولید کند. قطعاً برترین عکسهای او باز میگردد به شهر محبوبش یعنی نیویورک، که خانم اورکین از جای جایش ثبتِ لحظه کرده است. با ترویجِ عکاسی رنگی، او هم آخرین سالهای عمرش را با قابهای رنگی سر کرد و در نهایت، در شصت و چهار سالگی (سال ۱۹۸۵ میلادی)، در نیویورک ایالات متحده ی آمریکا درگذشت.


سباستیائو سالگادو (Sebastião Salgado) عکاس برزیلی در سال ۱۹۴۴ بدنیا آمد. دوره کودکی او با خانه به دوشی و نقل مکان به جاهای مختلف سپری شد. او در سائوپائولو مشغول به تحصیل در رشته اقتصاد شد. سپس به پاریس رفت. ولی اینبار اعتراضات او به حکومت دیکتاتوری در سال ۱۹۶۹ دلیل مهاجرت او به پاریس بود.

سالگادو پس از اخذ دکتری اقتصاد خود مشغول به کار برای سازمان بین المللی قهوه شد. و زمانی که برای انجام ماموریت برای این سازمان به آفریقا سفر کرد گزارش کار خود را به صورت مجموعه عکس منتشر کرد. طی این پروژه علاقه او به عکاسی همچو آتشی زیر خاکستر برافروخته شد. و این آغاز پدیده ای به نام سالگادو به عنوان عکاس اجتماعی بود. او در سی سالگی شغلش را رها کرد و با سفر به آفریقا عکاسی را شروع نمود.

عکس های "کارگران" را از لنز دوربین عکاس معروف برزیلی سباستیائو سالگادو (Sebastiao Salgado) می بینیم:


تهیه و تنظیم : بهاره زالی

logo-samandehi