عکس های جمعی از عکاسان فرهنگسرای جهاددانشگاهی مشهد در گالری هنر ایران نمایش داده می شود


به گزارش گالری آنلاین، این نمایشگاه ۱۴ مهرماه ساعت ۱۶ با حضور ۱۰نفراز عکاسان مشهد در نگار خانه هنر ایران افتتاح خواهد شد.

در نمایشگاه گروهی عکس «بی‌نهایت» آثار جمعی از عکاسان فرهنگسرای جهاد دانشگاهی مشهد به نمایشگاه گردانی امین ابراهیمی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

روزبه آشوری، فهیمه باغستانی، الیاس بهرامی، سعیده تقی‌زاده، مسعود زرگرباشی طوسی، علیمرتضی عینی، حسین فرخی و مصطفی مفیدی‌پورعکاسانی هستند که در کارگاه مذکور زیر نظر امین ابراهیمی آموزش دیده‌اند و آثارشان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته خواهد شد.

نمایشگاه گردان این نمایشگاه آقای امین ابراهیمی است و هدف از برگزاری این نمایشگاه پرداختن به سه ضلع ارائه در مثلث ارائه خلق هنر یعنی ایده ، اجرا و ارائه است.

روزبه آشوری نماینده هنرمندان نمایشگاه بینهایت در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین بیان کرد:
بسیار از فلاسفه معتقدند که جامعه بشری دچار نوعی میانمایگی شده است و جامعه ما نیز بالطبعِ جامعه جهانی بواسطه سرعت رشد و ورود تکنولوژی و دنیای مجازی و یا هر دلیل دیگری از این عارضه رنج میبرد.

مشخصا در هنر عکاسی، ما شاهد امکان مبدل شدن هر فرد به یک عکاس هستیم. گذشته از خوب و بد بودن این واقعیت ، و عوارض جانبی این سهولت در مرحله ایده پردازی و تکنیک اجرا ؛ هدف نمایشگاه نشان دادن سطحی استاندارد در ارائه یک عکس در ویترین نمایشگاهی است. زیرا فضای گالری بر خلاف فضای مجازی زمان بیشتر برای دیدن عکس و طبعا عمیق شدن را به مخاطب میدهد و این تعمق لازمه هر هنر و عکاسی است.
برای توضیح جامع تر از هدف ما باید اضافه کنم که ما شاهد آنیم که :
از یک سو ؛ شخصیگری و سلیقه گرایی از ایده به ارائه سرایت کرده و بعضا هنرجو نمایشگاه ضعیف و غامض خود را یک ارائه خلاقانه و شخصی تلقی میکند و خود را رها از هر چهارچوبی میپندارد و این ولنگاری در ساختار نمایشگاه، هنر عکاسی را هرچه بیشتر مهجور میکند.
و از سوی دیگر ؛ هنرمندانی نیز در این عرصه هستند که برای دیگرانی نمایشگاه برگزار میکنند و که بواسطه تجارب خود قطعا سطحی بالای از کیفیت را عرضه میدارند. اما در اینجا نقدی هست که گذشته از ذوق و تجربه این هنر مندان که غیر قابل انتقال به هنرجوست؛ آیا با عدم انتقال تجربه برگزاری یک نمایشگاه آیا ارائه ( بعنوان یکی از اضلاع خلق هنر) منحصر به این بزرگواران نخواهد شد!؟
نمایشگاه گردان این نمایشگاه با طراحی یک ساختار خلاقانه علاوه بر حفظ استاندارد ارائه؛ که در یک جمله احترام به سواد بصری مخاطب است؛ با انتقال عملی تجربه برگزاری یک نمایشگاه به هنرجو امکان شخصی سازی خلق هنر را فراهم ساخته است.
وی در مورد روند شکل گیری ایده تا اجرا ، انتخاب آثار و تکمیل مجموعه و مدت زمان سپری شده تا نمایشگاه توضیح داد:
روند تولید نمایشگاه به نحوی ساختارمند کاملا در اختیار هنرمند بوده است و نمایشگاه گردان با طراحی ساختاری منسجم ، مانع و جامع تاثیر مستقیم خود و هر انحصارگری را به حداقل رسانده است به عبارت دیگر در این نمایشگاهی گروهی ، همه هنرمندان سهمی در تک آثار دارند . و بر خلاف دیگر نمایشگاه های گروهی که هر عکاس مسئول و صاحب اثر خود است در این نمایشگاه همه هنرمندان در خلق اثر به نحوی شریک و سهیم و مسئولند. نمایشگاه گردان رهبری گروه در چهارچوب 2 اصل بنا نهاده است ا- زیبایی شناختی بصری و 2- ازادی انتخاب جمعی .
• در 8 جلسه دو ساعته به انتخاب عکس پرداخته شده است. در هر جلسه هر عکاس مجاز به ارائه 50 عکس میباشد . که با بحث و رای گیری دو عکس انتخاب میشود . که یک عکس ویرایش جمعی و دیگری ویرایش فردی خواهد شد.
• در 8 جلسه دو ساعته ابتدا عکاس از ایده خود میگوید و بعد از آن با بحث گفتگو به یک ویرایش جمعی در یکی از آن دو عکس رسیدیم. و هر هنرمند عکس دوم را در زمان مقتضی ویرایش کرده و در نهایت در یک چلسه 4 ساعته با بحث و رای گیری بهترین ویرایش عکس دوم (از میان 8 ویرایش مختلف ) انتخاب شد.
• پس از نهای شدن عکس ها در یک جلسه 4 ساعته به سایز و نوع چاپ و کاغذ و وجود یا عدم وجود پاسپارتو و رنگ آن پرداخته شد.
• دو جلسه بعدی در چاپخانه های چاپخانه آبرنگ و گستره اتفاق افتاد که نوع چاپ مناسب عکس انتخاب و چاپ شد. که بعضا بازنگری هایی در نوع چاپ پس از تست صورت گرفت
• جلسه 4 ساعت بعدی پس از چاپ عکس ها در قاب سازی بود که قابی در غالب و در خدمت عکس انتخاب شد.
• جلسه نهای جلسه چیدمان عکس ها در نمایشگاه بود و همچنین نور پردازی مناسب.
این روند حدود 9 ماه بطول انجامید . لازم بذکر است که هر عکاس مجاز به ارائه یک اثر با اعمال تمام سلایق شخصی خود نیز بود. که جمع و نمایشگاه گردان هیچ دخل و تصرفی در آن نداشت.
روزبه آشوری در رابطه با تعداد و ابعاد آثاری که به نمایش در آمده است، گفت:
تعداد 25 اثر در ابعاد مختلف 20*30 تا 100*200 سانتی متر بسته به نیاز محتوی عکس موجود میباشد. در اینجا لازم به توضیح است. که علاوه گوناگونی سایزها و پاسپارتو و جنس قاب ها و حتی اثری بدون قاب نیز در نمایشگاه موجود است. که این نقد را برمی انگیزاند که ایا این همه تنوع و اختلاف، یکپارچگی مجموعه را نمیپاشد!؟ و این مسئله، چالشی برای هنرمندان و نمایشگاه گردان این مجموعه بود که با حفظ اولویت محتوی اثر نسبت تشابه ظاهری قاب ها و رعایت حداقل هارمونی ممکنه ، محدودیتی را به عکس تحمیل نکند تا تمام عناصر ظاهری اثر در خدمت باطن آن باشد.
در رابطه با سبک و تکنیک آثار توضیح دهید
این هنرمند در مورد مفهومی که هنرمندان این مجموعه به دنبال انتقال آن به مخاطب بوده اند، بیان کرد:
بواسطه ساختار فرمی و محتوی نمایشگاه ژانرهای متفاوتی دیده میشود از ژانر طبیعت تا مستند اجتماعی و مینیمال .
برای تاکید دوباره عرض میکنم هدف نهایی هنرمندان این نمایشگاه یک نمایش استاندارد در راستای احترام تمام قد به مخاطب است و نمایشگاه گردان با ساختاری هدفمند، اولویت انتخاب را میزان درک مخاطب عکاس قرار داده است. زیرا همانطور که گفته شده آثار با رای گیری و بحث توسط خود هنرمندان از عکس های ارائه شده هر نفر انتخاب شده است.
در تکمیل توضیحات مربوط به نمایشگاه لطفا در رابطه با دو نمایشگاه قبلی این گروه و موارد دیگری که مورد نظرتان می باشد بفرمایید.
در انتها لازم توضیح است تمام عواید حاصله از فروش اثار به کمپین اواز الفبا تعلق میگرد که در نظر دارد تا مدرسه را برای بچه های کپر نشیت زابل بسازد.

نمایشگاه «بی‌نهایت» تا بیستم مهر‌ماه به کار خود ادامه خواهد داد و در طول دوران برگزاری همه روزه بجز روز شنبه پذیرای بازدیدکنندگان است.

عموم علاقه‌مندان می‌توانند در ادامه از ساعت 11 الی 19 از این نمایشگاه بازدید نمایند.

بازدید از این نمایشگاه برای عموم آزاد و رایگان است.
آدرس خیابان انقلاب . خیابان خارک ضلع غربی تالار وحدت پلاک ۱۹

logo-samandehi