نمایشگاه عکسی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد ورود 120000 لهستانی به ایران در موزه معاصر برپا می شود


نمایشگاه «متولدین لهستان مستقل، لهستانی‌ها؛ کودکان اصفهان پس از ۷۵ سال به ایران بازمی‌گردند.» نمونه‌هایی از میراث لهستان را از طریق مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از نگاتیو‌هایی که در استودیوی ابوالقاسم جلا نیم ‌قرن بعد از پایان یافتن جنگ ‌جهانی دوم یافت‌شده است، ارائه می‌کند.
به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی موزه معاصر، آیین گشایش این نمایشگاه، که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد ورود 120000 لهستانی به‌همراه ژنرال «وُوادیسواس آندرس» به ایران می باشد و ‌شامل 67عکس‌دسته‌جمعی و تک پرتره‌های آتلیه‌ای و همچنین تصاویری از جامعه‌ی لهستانی‌هاست که در بیرون از استودیو عکاسی شده‌اند، (۱۸ مهر ماه جاری) ساعت16 درمحل موزه هنرهای معاصر اصفهان برگزار خواهد شد.
نمایشگاه "لهستان مستقل؛ لهستانیها"، تا تاریخ دوم آذرماه جاری در گالری شماره یک موزه هنرهای معاصر اصفهان د رمعرض دید عموم علاقه مندان قرا خواهد گرفت.
بخشی از عکسهای این نمایشگاه که با حمایت موسسه آدام میشکویچ برگزار میشود شامل عکسهایی است که تاکنون به نمایش در نیامده است. عکس‌ها بخشی از مجموعه‌ی بزرگ نگاتیو‌های کشف شده توسط «پریسا دمندان» در استودیوی عکاسی ابوالقاسم جلا در شهر اصفهان هستند.
*در خلال جنگ جهانی دوم، مردمان ساکن در نواحی مرز شرقی جمهوری لهستان قربانی تبعیدی گسترده به اردوگاه‌های کار اجباری در اتحاد جماهیر شوروی شدند. پس از دوره‌ی بردگی و کار اجباری، طبق معاهده‌ی سیکروسکی-مایسکی، شهروندان لهستانی اجازه‌ی تشکیل ارتش یافتند. با قطع روابط دیپلماتیک بین دولتِ در تبعید لهستان و اتحاد جماهیر شوروی، ارتش از طریق قزاقستان به ایران راه یافت. تبعید به سیبری حداقل چند صد هزار نفر از مردم لهستان را تحت تاثیر قرار داده بود. ۱۱۶،۰۰۰ نفر از این شهروندان لهستانی با کمک ارتش ژنرال وُوادیسواس آندرس از جماهیر شوروی فرار کردند. این گروه ۳۰۰۰ یتیم را هم شامل می‌شد که در نهایت به‌همراه مراقبین و معلمان خود در اصفهان ساکن شدند. اقامت در اصفهان، تغییری کلی در شرایط آنها پدید آورد. پس از سال‌ها سختی در استپ‌های قزاقستان، بیابانهای ترکمنستان و تایگاهای سیبری، این یتیمان لهستانی خود را در سرزمین شاه پریان یافتند. اصفهان برای آن‌ها همچون بهشت بود. در اصفهان، پناه‌جویان لهستانی مکانی را یافتند که در آن می‌توانستند تجربیات دردناک گذشته‌ی خود را فراموش کرده و قدرت و ایمان به آینده‌‌ای بهتر را پیدا کنند.
گفتنی است: نمایشگاه عکس" متولدین لهستان مستقل، لهستانی‌ها" علاوه بر نمایش آثار در موزه هنرهای معاصر اصفهان، در نگارخانه‌ی مجموعه‌ی فرهنگی، تاریخی کاخ سعدآباد تهران (در تاریخ ۱۴ مهر تا ۹ آبان‌ ۱۳۹۶) برگزار خواهد شد.

logo-samandehi