سیدمحمود شعیبی: هنر دیوارنگاری عکس العمل خوبی در جامعه هنری داشته است


هنر دیوارنگاری عکس العمل خوبی در جامعه هنری داشته است

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، سید محمود شعیبی با اشاره به معیارهای انتخاب آثار این دوسالانه اظهار داشت: دوسالانه دیوار نگاری عملا مروری بر دو سال عملکرد و فعالیت خاص هنری شهر تهران است.
او افزود: طرح ها و ایده هایی که افراد در این دو سالانه می توانند ارئه دهند معمولا به یک مسابقه ضمنی هم گذاشته می شود که هدف اصلی آن گردهمایی تخصصی در یک رشته هنری است.
شعیبی با بیان اینکه هنرمندان در این دو سالانه از آخرین فرآورده های هنری خود پرده برداری می کنند، ادامه داد: هر ارگانی برای برگزاری جشنواره و یا مراسمی هدف خاص خود را دارد به همین منظور هم مطمئن هستم که برای برگزاری دو سالانه های دیوار نگاری سیاست گذاری هایی به اقتضای زمان خودش شکل گرفته وامروز باید به نقد و بررسی گذارده شود.
شعیبی با بیان اینکه گاهی انتخاب معیارها بستگی به سیاست هایی که در دوسالانه ها تعیین می شود، دارد، یادآور شد: اگرچه در دنیا قاعده خاصی برای بسیاری از دوسالانه ها وجود ندارد اما معتقدم که این دو سالانه ها از روش خیلی خاصی پیروی می کنند که می تواند به مثابه ی قواعد کار در همه جا رعایت شود.
او با تاکید بر اینکه معمولا هر برنامه و پروژه ای قواعد پایه ای دارد که از قبل سیاست گذاری شده است، گفت: دو سالانه ها قواعد و کارکترهای خاص خود را دارند به همین منظور ممکن است بعد از چند سال برخی از این دو سالانه های برگزار شده در ایران هم مانند دوسالانه های برگزار شده در فرانسه، ونیز و انگلیس شخصیت هنری خاصی به خود بگیرند.
عضو هیات انتخاب آثار دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران ادامه داد: مدت زمانی است که دو سالانه دیوار نگاری شهر تهران با هدف فعال شدن جامعه هنری جوان برگزار شده به همین منظور هم معتقدم جوانان در این راه می توانند تجربه های زیادی کسب کنند و مرحله آزمون و خطای خود را به معرض ظهور برساند.
شعیبی با اشاره به ضرورت برگزاری این دوسالانه و نقش آن در بهبود فضای شهری، گفت:متخصصین هنری در شهرداری تهران از دهه 80 جنبش نوین هنر دیوار نگاری را شروع کردند که این کار عکس العمل های متفاوتی اعم از خوب وبد در جامعه هنری داشته است.
او به استقبال بسیاری از هنرمندان از برگزاری دوسالانه دیوار نگاری در شهر تهران اشاره کرد و افزود: قشر جوانی که دارای نام و نشان خاصی نیستند هم اکنون با محافظه کاری وارد این عرصه شده اند تا بتوانند با ایده های هنری پویاتری در این دو سالانه فعالیت کنند.
عضو هیات انتخاب آثار دوسالانه دیوار نگاری شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از افراد سرشناسان معتقدند در خصوص نقاشی دیواری تخصصی وجود ندارد، تصریح کرد: بسیاری از این افراد فعالیت دیوار نگاری را مانند سه پایه ای می دانند که باید بر روی یک دیوار نصب شود.
شعیبی با اشاره به اینکه در ذیل هنر دیوار نگاری، شیوه تخصصی و تجارب خاص هم نقش دارد، افزود: دو سالانه فرصتی را برای گردهمایی افراد متخصصی که در این زمینه فعالیت می کنند، به وجود می آورد به همین منظور آنچه که در این دو سالانه باید شکل بگیرد تحقق اهداف و به دست آوردن تجربه هایی است که در دنیا شکل گرفته و ما به آنها نیاز داریم.
او با بیان اینکه در ذیل هنر دیوار نگاری، شیوه تخصصی و تجارب خاص هم نقش دارد، افزود: دو سالانه فرصتی را برای گردهمایی افراد متخصصی که در این زمینه فعالیت می کنند، به وجود می آورد به همین منظور آنچه که در این دو سالانه باید شکل بگیرد تحقق اهدافی از دیوارنگاری است که نیاز به هم اندیشی و گفتگوی علمی دارد و به دست آوردن تجربه هایی که در دنیا شکل گرفته و ما به آنها نیاز داریم.
شعیبی با بیان اینکه باید از بسیاری از اشتباه های گذشته درس بگیریم،گفت: در طی سال های گذشته شکل برگزاری این دو سالانه جای بررسی دارد چراکه این دو سالانه در عین حالیکه از قالبهای رایج بینالها برداشت کرده، خود تجربه ی برگزاری دوسالانه هم محلی برای آزمون و خطا است.
عضو هیات انتخاب آثار دوسالانه دیوار نگاری شهر تهران با بیان اینکه در هر سالی مدیران و فعالان متخصص این رشته باید تلاش کنند که بر اساس درک و نیاز خود یک سیاست زدگی را تدوین کند، تاکید کرد: تنها با این امر می توانیم شاهد استخراج آثار خوبی از این دو سالانه باشیم.
شعیبی ادامه داد: اگرچه نقدهای زیادی به نحوه برگزاری این دو سالانه و بحث سیاست گذاری دارم اما مطمئن هستم که در آینده می توانیم بسیاری از مسائل حاشیه ای را برطرف کنیم و به انتخاب آثار خوب بپردازیم.

logo-samandehi