موزه سرامیک چین، تلفیقی از تاریخ و معماری مدرن

موزه سرامیک UCCA در شهر یی‌ژینگ چین، به دست استودیوی ژاپنی کنگو کوما طراحی شده است. این موزه با نمایی از صفحات سرامیکی و الهام از تاریخ غنی سفال‌گری منطقه، تجلی زیبایی‌شناسی مدرن و سنتی است.


به گزارش گالری آنلاین، موزه سرامیک UCCA که توسط استودیوی محبوب ژاپنی کنگو کوما و همکاران طراحی شده است، جدیدترین جاذبه شهر یی‌ژینگ، معروف به "شهر سفال‌گری"، است. یی‌ژینگ با تاریخچه‌ای طولانی در تولید سرامیک، به ویژه سفال خاک بنفش، شناخته می‌شود و به همین دلیل، مکانی ایده‌آل برای احداث موزه‌ای مختص به این هنر باستانی به شمار می‌رود. این موزه در محلی ساخته شده که روزگاری مرکز فعالیت‌های فرهنگی و تولیدی سفال بوده و با کارگاه‌ها و کارخانه‌های سفالگری احاطه شده است. پروژه ساخت این موزه بخشی از طرح بزرگ‌تر احیای منطقه است که با هدف ایجاد مرکزی پویا برای فرهنگ سفال‌گری و حفظ آثار کارخانه‌های سفال‌گری قدیمی طراحی شده است. نمای سرامیکی موج‌دار و سقف منحنی این موزه، آن را به یک اثر مجسمه‌گونه و نقطه عطفی در شهر یی‌ژینگ تبدیل کرده است.

طراحان استودیو کنگو کوما در طراحی موزه سرامیک UCCA از کوه شوشان الهام گرفته‌اند؛ کوهی که به عنوان مکانی محبوب توسط سو دونگپو، یکی از شخصیت‌های برجسته ادبیات در سلسله سونگ شمالی، شناخته می‌شود. همچنین، این ساختمان با نمای سرامیکی خود به تاریخچه کوره‌های اژدها که برای بیش از ۶۰۰ سال مورد استفاده قرار می‌گرفتند، ادای احترام می‌کند. فرم موج‌دار و اوج‌گرفته ساختمان به منظور شبیه‌سازی خط‌الرأس کوه طراحی شده که به تاریخ و جغرافیای منطقه ارتباط بیشتری می‌بخشد. بازشوهای استراتژیک در حجم کوه‌مانند موزه، ارتباط با کارخانه‌های سفال‌گری مجاور و کانال آبی منطقه را تقویت کرده و اهمیت تاریخی سایت را بیشتر نمایان می‌سازد.

ساختمان موزه UCCA با سقف معکوس و پوسته‌ای کروی طراحی شده که توسط چهار لایه تیرهای چوبی شبکه‌ای پشتیبانی می‌شود. این تیرها همزمان ساختاری و سبک هستند و فضای داخلی پویایی را ایجاد می‌کنند. ترتیب این تیرها بر حرکت و دید درون موزه تأثیر می‌گذارد و بازدیدکنندگان را به کاوش در عمق ساختمان و نمایشگاه‌های آن دعوت می‌کند.

نمای موزه با همکاری صنعتگران محلی توسعه یافته است تا طراحی آن بازتاب‌دهنده روح فرهنگ سفال‌گری یی‌ژینگ باشد. معماران اشاره می‌کنند که سطح نمای موزه به عمد ناصاف طراحی شده و لعابی که بر آن‌ها اعمال شده، طیف رنگی‌ای را ایجاد می‌کند که با تغییر ساعات روز و فصول تغییر می‌کند. این روش طراحی، بافت‌ها و جلوه‌های بصری غنی‌ای را به نمایش می‌گذارد و به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که "گرمای" سفال را به طور ملموس تجربه کنند.


logo-samandehi