پیشنهاد جایگزینی پنجره‌های کلیسای نوتردام با هنر معاصر خشم فرانسه را برانگیخت

بار دیگر، طرح‌های مدرن‌سازی کلیسای جامع نوتردام با قدمت چندین قرن باعث برانگیخته شدن خشم مردم در سرتاسر فرانسه شد.


به گزارش گالری آنلاین، بیش از 125 هزار نفر با امضای نامه ای اعتراض آمیز پیشنهاد تعویض پنجره‌های کلیسای طراحی شده توسط Eugène Viollet-le-Duc در سال 1859 را با شیشه‌های رنگی محکوم کردند.

در آتش سوزی سال 2019 که سقف و برج های نمادین کلیسا را ویران کرد، خسارتی به پنجره های اصلی این کلیسا وارد نشد، با این حال امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در 8 دسامبر پیشنهاد کرد که آنها را به موزه جدیدی که وقف بازسازی نوتردام شده بود، انتقال دهند. همچنین از هنرمندان معاصر فرانسه دعوت کرد تا طرح های خود را برای پنجره‌های جدید شش کلیسا از هفت کلیسای واقع در راهروی جنوبی کلیسا ارسال کنند.

آتش سوزی ویرانگر دو سوم سقف کلیسای نتردام را ویران کرد، برج های نمادین آن در امان ماندند، اما مناره های مخروطی به شکل جبران ناپذیری دچار آسیب شدند. پس از کمک‌های مالی فراوان از سوی حامیان فرانسوی و بین المللی، در سال 2022 بازسازی کلیسا به طور جدی آغاز شد. وزارت فرهنگ اغلب از روی تعصب به بینش Viollet-le-Duc با تیرهای به یاد ماندنی ساخته شده از 1500 بلوط که بر اساس تکنیک های نجاری قرون وسطایی برای نگهداری سقف، عمل آوری و برش داده شده اند، وفادار بوده است.

با این حال، نخستین اعتراض عمومی، مکرون را واردار کرد تا از طرح‌های جایگزینی برج های مخروطی قرن نوزدهم با «ژست معماری معاصر» صرف نظر کند.

در حالی که در فضای داخلی کلیسا همچنان زخم های مشهود ناشی از این آتش سوزی به چشم می خورد، انتظار می‌رود زمانی که میلیون‌ها طرفدار المپیک برای بازی‌های تابستانی امسال به پاریس می روند، کار سقف و برج های مخروطی به اتمام برسد.

logo-samandehi