جنبه های مفهومی و تئوریک هنر دیجیتال بررسی می‌شود


اداره کل امور هنری معاونت فرهنگی و هنری فرهنگستان هنر، هم‌اندیشی «هنر و رسانه‌های دیجیتال» را 29 بهمن ماه برگزار می‌کند.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، هم‌اندیشی «هنر و رسانه‌های دیجیتال» با سه محور اصلی «‌هنر رسانه‌‌ای دیجیتال و رویکردهای میان رشته‌‌ای»، «هنررسانه‌ای دیجیتال و فرایندهای تولید و نمایش» و «هنررسانه‌ای دیجیتال در ایران» 29 بهمن ماه برگزار می‌شود.

معصومه تقی‌زادگان، دبیر علمی هم‌اندیشی «هنر و رسانه دیجیتال» هدف از برگزاری این هم‌اندیشی را فراهم کردن زمینه‌ای برای پرداختن به جنبه‌های مفهومی و تئوریک هنر عنوان کرد و گفت: هنر دیجیتال در تقاطع حوزه‌های مختلفی همچون هنر، ارتباطات و فنی قرار دارد و پرداختن به آن به عنوان یکی از مهم‌ترین نمودهای فرهنگ دیجیتال می‌تواند راهی برای فهم شرایط زیست جدید باشد. وی اظهار امیدواری کرد این هم‌اندیشی بتواند بستری برای پرداختن به جنبه-های تئوریک و مفهومی فراهم سازد و محلی برای تبادل نظر میان رشته‌ای در این زمینه باشد.

دبیر علمی این هم‌اندیشی با ارائه تعریفی از رسانه دیجیتال و هنر دیجیتال گفت: «دیجیتال سپهری است که ما در آن زندگی می‌کنیم. سپهری که ما را در بر گرفته و درک ما را شکل می‌دهد. در چنین سپهری مفهوم فرهنگ بصری دیجیتال، کلید واژه‌ای برای فهم نسبت میان رسانه و هنر در عصر دیجیتال است. اصولا تاریخ بشر با رشته نوآوری‌ها و اکتشافات، انقلاب‌ها و تغییرات صورت‌بندی می‌شود، انقلاب‌هایی که نقطه عطف هر عصر و دوره‌ای هستند. همه این نام‌گذاری‌ها متکی و بر مبنای تحولی بنیادین در شیوه زیست بشر هستند. عصر ما نیز با مفهوم دیجیتال شناسایی می‌شود. وقتی از هنر دیجیتال صحبت می‌کنیم به طور مشخص منظور توجه به نقش کامپیوترها به عنوان رسانه و شریک هنرمندان در خلق آثار هنری است که از دهه 1960 به بعد رخ داده است.»

وی در خصوص ویژگی‌های این هنر افزود: «هنر دیجیتال، هنر عصر دیجیتال است، هنر نسل دیجیتالی شده، هنری که پس از مدتی معاصر می‌شود.»

معصومه تقی‌زادگان استقبال از این هم اندیشی را خوب توصیف کرد و گفت: «هم‌اندیشی در سه محور هنر رسانه‌ای دیجیتال و رویکردهای فلسفی، فنی و ارتباطاتی، فرایندهای تولید و نمایش و معرفی و تحلیل تجربه‌های تازه در هنر رسانه‌ای ایران برگزار می‌شود. هدف از پرداختن به این سه محور این است که بتوانیم جنبه‌های مختلف هنر عصر دیجیتال را پوشش دهیم. خوشبختانه، به ‌رغم اینکه فراخوان مقالات در تابستان منتشر شد، تعداد چکیده‌های ارسالی خوب بود و توانستیم از میان آنها ده چکیده را برای ارائه مقاله کامل انتخاب کنیم. البته تعدادی مقاله نیز سفارش داده شده است. تصمیم بر این است که کتابی از مقالات مورد تایید کمیته علمی، به همت فرهنگستان هنر منتشر شود.»

هم‌اندیشی «هنر و رسانه‌های دیجیتال» 29 بهمن ماه در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.

گفتگوی کامل را در بیست و پنجمین شماره نشریه سفیر هنر بخوانید.

logo-samandehi