پژواک زمین

آرشیو زنده در گالری serpentine

"این مدل از هوش مصنوعی صدای طبیعت خواهد بود" این را رفیک آنادول در نمایشگاه خود در گالری‌ های serpentine می گوید.


به گزارش گالری آنلاین، به عقیده رفیک آنادول، پیشگام در حوزه هنر هوش مصنوعی، پویایی، فناوری و هنر به عنوان ابزاری خلاق و با هدف خدمت به بشریت و ترغیب فعالیت جمعی در حفظ محیط ‌زیست به هم پیوند می خورند. این هنرمند رسانه جدید 16 فوریه، از اولین نمایشگاه انفرادی خود در گالری Serpentine لندن رونمایی کرد که در آن به پتانسیل هوش مصنوعی در کشف استنباطی جدید از طبیعت پرداخته است. نمایشگاه “پژواک زمین: آرشیوهای زنده” تا 7 آوریل گالری را به بوم نقاشی اغوا کننده و چندحسی تبدیل می‌کند که در آن نور، صدا و عطر به هم پیوند خورده و از بازدیدکنندگان دعوت می کند تا در فضای مجازی زیر آب غوطه ور شده و به کاوش در اعماق جنگل‌های بارانی آمازون بپردازند. در این چیدمان، دیوارها از تصاویر ساخته شده با هوش مصنوعی مولد پوشیده شده اند که از داده‌های جمع آوری شده از گیاهان، قارچ‌ها و جانوران بیش از 16 منطقه از جنگل‌های بارانی در سراسر جهان الهام گرفته شده و با استفاده از فناوری‌هایی مانند LiDAR و فتوگرامتری (تصویر سنجی) گردآوری شده اند.

در حالی که این مناظر طبیعی زیبا پیوسته رو به نابودی و انقراض هستند، این هنرمند رسانه‌ای جدید به نقشی که هم بشریت و هم هوش مصنوعی باید در تسریع تغییرات مثبت ایفا کنند امیدوار است. او می‌گوید: اگر بتوانیم از آنچه که از دست داده ایم نسخه برداری کنیم به احتمال قوی اکوسیستم‌های آسیب‌دیده بار دیگر در اطرافمان نمایان خواهند شد.

این نمایشگاه سه اثر از جدیدترین آثار رفیک آنادول را گرد هم می آورد و به عقیده رفیک آنادول "ابزاری علمی، آموزشی و هنری برای کمک به طبیعت است".

در این پروژه هوش مصنوعی مولد چندوجهی است که بر طبیعت تمرکز داشته و در حدود 5 میلیارد تصویر از صخره‌های مرجانی و جنگل‌های بارانی به آن داده شده تا با طراحی حرکات موزون و هماهنگ انتزاعی مخاطب را به تعامل و تفکر دعوت کند و ازین طریق جان بگیرند. این هنرمند می گوید: "ما برای ارتقای آگاهی از زیبایی و پیچیدگی های طبیعت، از طبیعت بعنوان داده های هوش مصنوعی بهره می بریم. در حال حاضر، تحقیقات هوش مصنوعی مبتنی بر استدلال انسانی و نحوه تقلید از آن است، اما به نظر من، طبیعت به حوزه تمرکز متفاوتی نیاز دارد که با منطق ما بسیار متفاوت است."


logo-samandehi