پلاستیک به مثابه متریال طراحی

چیدمان نمادین مدولار اثر Roberto Cordone، در بزرگداشت پنجاهمین سالگرد طلایی خود در Stoff-Pavillon Moeller واقع درکلن کانون توجه عموم قرار میگیرد.


به گزارش گالری آنلاین، این مجموعه آثار هنری که برای اولین بار در سال‌های 1972/1973 ساخته شده و شامل چهار اوربیتال گرز مانند است که به طور متقارن و با حداکثر فاصله فضایی از یکدیگر قرارگرفته اند، حاکی از کاوشی نمادین از خواص بکارگرفته نشده و بالقوه پلاستیک به‌ عنوان یک متریال طراحی بود. اگرچه امروزه به ندرت شاهد چنین آثاری هستیم، اما فرم های گسترده و چیدمان انتزاعی آن‌ها در زمان خلق این آثار و مدت ها پس از آن مورد تجلیل قرار گرفته اند. drop-dead.ltd در پنجاهمین سالگرد خلق این آثار، مجموعه بزرگی از مدولار را در نمایشگاهی به سرپرستی مارتین ولنر و توسط FREMDKÖRPER برگزار خواهد کرد تا بار دیگر طرح های نمادین Componibili (مدولار) را به جهان معرفی کند.

این آثار هنری در اوایل دهه 1970 به عنوان بخشی از تحقیقات Kulturkreis BDI، فدراسیون صنایع آلمان، در Bayer AG ساخته شده اند. در این دوره، Roberto Cordone پلاستیک را که در آن زمان نماد نوگرایی و پیشرفت بشمار میرفت، به عنوان یک متریال تحول آفرین در طراحی بکارگرفت. با این حال، ایده این مجسمه ساز ایتالیایی صرفاً جایگزینی برای متریال های سنتی آثار هنرمندان نبوده، بلکه به دنبال ایجاد فرمی بود که خواص منحصر به فرد آن با فرایند خلق اثر هماهنگی داشته باشد، نتیجه این تلاش، اثری 4 وجهی از ریخته گری فوم پلی یورتان در قالب ها بود که در Bayer AG و با همکاری این شرکت به اجرا در آمد.

اثر هنری مدولار آخرین بار در سال 2013 به مناسبت 150 امین سالگرد تاسیس Bayer AG و برای آنکه مجموعه Collection Bayer در موزه هنری Martin-Gropius-Bau در برلین برای عموم باز بود، به معرض نمایش گذاشته شد. تا به امروز و پس از گذشت سال ها با توجه به اینکه تعدادی از این مجموعه بصورت جداگانه در سراسر دنیا پراکنده یا مفقود شده و تعداد معدودی از آنها نیزدر بازار فروش آثار هنری دیده شده اند، کمتر در معرض نمایش گذاشته شده اند. نمایشگاه drop-dead.ltd در کلن امیدوار است که بتواند باردیگر طرح های جاودانه Componibili را به جهان بشناساند.


logo-samandehi