رونمایی از چیدمان صخره ای تاریخی و جدید JR

این چیدمان مجموعه‌ای از تصاویر چاپ شده از ساختارهای صخره ای است که سطح ورقه های آلومینیومی را پوشانده اند.


به گزارش گالری آنلاین، هنرمند فرانسوی JR از چیدمان عمومی صخره ای و تاریخی خود "La Nascita" در بیرون از ایستگاه مرکزی میلان رونمایی کرد. این چیدمان از ۹ آوریل تا ۱ می ۲۰۲۴ در معرض نمایش قرار می گیرد. چیدمان La Nascita اولین آنامورفوسیس تندیس مانند JR و اولین تغییر سبک این هنرمند بشمار می رود. این چیدمان در هفته طراحی میلان 2024 به نمایشگاه عمومی Moncler که در داخل ایستگاه قرار دارد خواهد پیوست. JR در طول پیش نمایش این چیدمان در مصاحبه اش با designboom گفته است که ایده آنامورفوسیس که به معنای تصویر در هم ریخته و دارای اعوجاج است و ممکن است باعث ایجاد خطای دید شود، بخش بزرگی از کار او بشمار می رود.

هنرمند JR در توضیحات خود می گوید:" از یک نقطه نظر، می توان متوجه ارتباط اثر هنری با بنای ایستگاه مرکزی میلان شد؛ اما در حقیقت با عبور از میدان به علت وجود لایه های مختلف به زوایای مختلف آن نیز پی خواهید برد. بنابراین، می توانید از میان کوه ها عبور کرده و جلوه های بصری متفاوت آنها را ببینید. برای اولین بار است که با اشکال این چنینی کار می کنم که در واقع تا حدودی چیدمان موزه لوور را تداعی می کند. اما در آن چیدمان از اهرام کوچک استفاده کرده بودم؛ در اینجا، مجبور شدم پانل ها و قطعات مختلف را با داربست سازی ایجاد کنم تا بتوان تمام سطح میدان را پوشش دهم و ایستگاه قطار بینظیری ایجاد کنم."

در حالیکه چیدمان La Nascita در ایستگاه مرکزی میلان، چیدمان صخره ای تندیس گونه لقب گرفته است، به داربست‌های جداگانه ای تقسیم می‌شود که هر کدام با چاپ‌های مختلفی از تصویر صخره ها کل مجموعه را در کنار هم قرار می‌دهد. JR در پیش نمایش چیدمان خود به designboom گفته است که از داربست محلی میلان برای ایجاد چیدمان جدید خود استفاده کرده است.

"در این چیدمان از مقداری روزنامه هم استفاده شده است اما فقط از فلز استفاده کرده ام که تصاویر روی آن چاپ شده اند که می توانیم در پروژه های مختلف از آن استفاده کنیم. این چیدمان مانند لایه هایی از فلز است که می توانید آن ها را دیده و لمس کنید و تنها ماده مقاومی که در کف چیدمان بکار رفته تخته سنگ کوچکی است که از پلاستیک نیست و از آلومینیوم ساخته شده است تا بتواند وزن بازدیدکنندگانی را که بر روی آن راه می روند تحمل کند. بیشتر متریال های این چیدمان نیز بصورت عمودی نصب شده اند."

پانل های آلومینیومی با عرض 32 سانتی متر به رنگ سفید رنگ آمیزی شده و تصاویر چاپی صخره ها با روش سابلیمیشن به رنگ مشکی چاپ و سپس یک لایه جلا دهنده بر روی آنها زده شده است. چیدمان La Nascita، شامل دو بخش است که بازدیدکنندگان می‌توانند در آنجا قدم بزنند: پانل‌های آلومینیومی که بر روی داربست‌های نزدیک نمای ایستگاه آویخته و داربست های کوچک ‌تر که در زمین Piazza Duca d’Aosta نصب شده اند.

تکنیک چاپ روی آلومینیوم به این معنی است که سنگ می تواند در برابر شرایط مختلف اقلیمی مقاومت کرده و به یک اثر تاریخی تبدیل شود. متریال های موجود در آثار هنری عمومی، از داربست‌های بزرگ گرفته تا پشت بندهای کوچکی که پانل‌ها را نگه می‌دارند، در پروژه‌های آینده مورد استفاده مجدد قرار می‌گیرند و آن‌هایی که قابل استفاده مجدد نیستند ذوب شده و بازیافت خواهند شد.

این اثر هنری تاریخ ایستگاه قطار را بازگو می کند و پادشاه ویکتور امانوئل سوم پس از افتتاح تونل سیمپلون (Simplon) در سال 1906، سنگ بنای نمادین ایستگاه قطار مرکزی جدید را پایه گذاری کرد.

برای ساخت تونل بسیاری از صخره های آلپ حفاری شد. همین امر باعث شد JR تشویق شود تا با جان بخشیدن به ساختار های معدنی و سنگی که از معماری کلاسیک رومی، التقاطی، خردگرایی، هنرنو و آرت دکو نشات می گیرد، دین خود را به تاریخ ایستگاه مرکزی میلان ادا کند.

در مرکز چیدمان La Nascita، تصویر اصلی چاپی که در زیر قسمت مرتفع بنا نصب شده است، دهانه غار مانندی را نشان می دهد که صخره را شکافته و از بازدیدکنندگان دعوت می کند تا در مسیری به سوی ناشناخته ها قدم بردارند.


logo-samandehi