خالق دنیای رمزآمیز رنگ و حریر در وین درگذشت

مهرداد صدری هنرمند ایرانی نقاش و مجسمه ساز که بیش از چهار دهه ساکن اتریش بوده است و مدتی قبل آثار او در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش گذاشته شده بود، سوم فروردین ۱۳۹۸ در وین درگذشت.

مهرداد صدری متولد 1323 (۱۹۴۴ )تهران است، وی در سال ۱۹۶۸-۱۹۷۳ در دانشگاه هنرهای کاربردی وین به تحصیل در رشته هنرهای تزئینی و نساجی و علوم آموزش و پرورش هنر پرداخته و پس از پایان تحصیلات مشغول به تدریس در همین دانشگاه شد. وی همچنین در آکادمی فدرال مد و هنرهای کاربردی وین تدریس و سخنرانی کرده است.

آثار این هنرمند در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درآمده و در حراج تهران نیز بارها چکش خورده است.

رنگ‌روغن روی بوم
۲۰۰×۱۳۲ سانتی‌متر
تاریخ اثر: ۱۳۹۵

در رابطه با آثار این هنرمند در سایت حراج تهران آمده است:

پارچه‌های حریر با بافت نرم، سیال و شفاف عناصر اصلی آثار مهرداد صدری هستند. این بافت مواج سفید و سرخ که حس جنبش را القا می‌کند؛ راز‌آلود بودن نقاشی را نیز تشدید می‌کند. جست‌وجوی معنا همیشه نو و چالش‌برانگیز است که در مواجهه با آثار صدری این جست‌وجو شکل می‌گیرد. او طیف‌های مختلف یک رنگ را برای خلق داستان و زنجیره‌ای از احساسات به کار می‌گیرد؛ رنگ‌های زنده و پر طراوت که حسی عمیق از جنبش و تکامل را ایجاد کرده و حرکت پرتوهای نور در میان سایه را تداعی می‌کنند.

رنگ‌روغن روی بوم
۲۰۰×۱۲۰ سانتی‌متر
تاریخ اثر: ۱۳۸۴

مهرداد صدری با استفاده از گزینش خاص رنگ‌ها و نقوشی انتزاعی، آثاری خلق می‌کند که تصور و خیال را به گونه‌ای استعاری تهییج می‌کنند. این آثار، همچون تابلوی حاضر نقطه کانونی صریح و روشنی نداشته و از طریق ابهام درونی، چالشی را درمخاطب بر‌می‌انگیزد تا به حل معما یا رازی نهفته در اثر دست بیابد. آثار وی درواقع بیانگر آن چیزی است که درباره‌اش صحبتی نمی‌کند، اما مخاطب را به همراهی با آن فرا می‌خواند.

مهرداد صدری در خانواده سنتی ایرانی رشد کرد. وی سپس در دانشگاه هنرهای کاربردی وین در رشته هنرهای تزیینی و بعد در رشته هنر‌های زیبای همان شهر، تحصیل کرده و سال‌ها در همانجا به تدریس مشغول شد. او با این تجربیات، آثاری را خلق می‌کند که از آشنایی با فرهنگ غرب و شرق شکل گرفته و ترکیبی منحصر به فرد از فلسفه و هنر پدید آورده است. زندگی در یک فرهنگ سنتی ایرانی او را با زیبایی‌شناسی شرقی پرورش داد و زندگی در اتریش او را باپیچیدگی‌های طبیعی و ادبیات کلاسیک غرب آشنا کرد. این همه به او فرصت داد تا هنری شگفت‌انگیز، فراتر از قاعده‌ها و الزامات هر فرهنگی خلق کند.

همانطور که در این اثر ملاحظه می‌شود، نوار ، روبان ، چین و نخ عناصر اصلی آثار صدری هستند. نوار و روبان‌ها با افزودن بافتی رنگارنگ حس جنبش را لحظه به لحظه القاء می‌کنند؛ نوعی حس پارچه تنیده در هم و جنبش میانشان که شبکه‌ای غیرقابل پیش‌بینی و راز‌آلود ایجاد می‌کنند. جستجوی معنا همیشه نو و چالش برانگیز است که در مواجهه با آثار صدری این جستجو شکل می‌گیرد. او طیف‌های مختلف یک رنگ را برای خلق داستان و زنجیره‌ای از احساسات به کار می‌گیرد؛ رنگ‌های زنده و پر طراوت که حسی عمیق از جنبش و تکامل را ایجاد کرده و حرکت پرتوهای نور در میان سایه را تداعی می‌کنند.

رنگ‌روغن روی بوم
۱۵۰×۲۶۰ سانتی‌متر
تاریخ اثر: ۱۳۹۶

حرکت پرتوهای نور در فرم‌های چین‌خورده از مهم‌ترین ویژگی‌های آثار اخیر مهرداد صدری است که حس جنبش و زایش را به ارمغان می‌آورد. نقاشی حاضر که از جدیدترین آثار اوست، به مجموعه‌ای تعلق دارد که در آن توجه نقاش بیشتر به طبیعت و فرم‌های ارگانیک معطوف بوده و برای بیان این ایده از زبانی بهره جسته که با طبیعت ارتباط داشته باشد. پیوند عمیق میان رنگ و فرم از خصوصیات بارز این آثار به شمار می‌رود که باعث می‌شود با اثر همخوانی بیشتری داشته باشد. در این اثر فرم‌های مدور و تکرارشونده نشانه‌ای از طبیعت هستند و نقاش با مهارت خاصی چین و چروک‌ها را در فرم رگبرگ‌ها نشانده و حالتی نیمه‌انتزاعی به آن بخشیده است. بهره‌گیری از دایره‌های مواجی که روی هم لغزیده و گاه درهم فرو رفته یا یکی از دل دیگری بیرون آمده، بر جنبش و پویایی اثر افزوده است. گویی هر برگ از سویی در خود فرو می‌رود و از سوی دیگر از نو زاده می‌شود. آنچه در ساختار صوری اثر جلوه می‌کند، فرم‌های برش‌خورده برگ‌های دایره شکل است که با بیشترین تضاد نوری روی هم قرار گرفته و چالشی میان نور و ظلمت، هستی و نیستی و حیات و ممات را جلوه‌گر می‌سازند. نقاش با به‌کارگیری رنگ‌های رقیق و شفاف از به وجود آوردن هر بافت اضافه‌ای بر سطح بوم پرهیز کرده و توجه مخاطب را تنها به حرکت پرتوهای نور در بافت نرم و سیال فرم‌ها معطوف می‌کند. استفاده از تونالیته‌های زرد و سبز در کل اثر نیز بازی نور را در چین برگ‌ها به نمایش می‌گذارد. او از عریان‌گویی پرهیز کرده و مخاطب را به کشف معنای مستتر در فرم‌ها فرا می‌خواند. گویی در این اثر برگ‌ها روی حقیقتی را پوشانده‌اند، اما اگر دقت شود، حقیقت در همین بازی نورها نهفته است و شاید از این جهت اثر عنوان «در ستایش طبیعت» را به خود اختصاص داده است.

صدری نمایشگاه های متعدد بسیاری را در کارنامه خود دارد از جمله، نمایشگاه دانشگاه هنرهای کاربردی وین، موزه هنرهای کاربردی اتریش (MAK)،مرکز فرهنگی جامعه ایران و آمریکا،نمایشگاه گروهی، تالار هنر درمتند، درامستادت / آلمان،نمایشگاه گروهی، موزه هنر، کیوتو / ژاپن،نمایشگاه گروهی، SchömerHaus، (موزه) Klosterneuburg / اتریش،نمایشگاه انفرادی، BMW Demeter، Brucknerdorf / اتریش و ...

جهت آشنایی بیشتر با زندگی و آثار این هنرمند به وب‌سایت رسمی مهرداد صدری مراجعه نمایید.

گالری آنلاین درگذشت این هنرمند معاصر کشورمان را به خانواده ایشان و جامعه هنرهای تجسمی تسلیت میگوید.

logo-samandehi