پرفورمنسی با الهام از هفت پیکر نظامی/ ˝روایت هفت زن˝ در گالری صا اجرا می‎شود

حامد سلطانی طراح و کارگردان پرفورمنس "روایت هفت زن" که اجرای آن از ۱۶ خردادماه در گالری صا آغاز شده است درباره این اثر هنری به خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: این پرفورمنس با حضور ۶ پرفورمر و در مدت زمان ۵۵ دقیقه، خوانشی آزاد از هفت پیکر نظامی را روایت می‎کند.

وی با بیان اینکه دغدغه او در این اثر حرکت از کلام به سمت فرم بوده است افزود: به سراغ نظامی رفتم چون هفت پیکر فضاهای تصویری بسیاری دارد و تلاش کردم خوانشی مدرن را از تلفیق کلام شاعر و نوشته‎های خودم ارائه کنم. اما نکته اصلی که باعث شد من هفت پیکر را برای این کار انتخاب کنم تاکید این کتاب بر زن و حضور پررنگ زنان در این اثر ادبی کلاسیک فارسی است. یک زن معاصر همچنان ساختارهای ذهنی کلاسیک و سنتی هنوز بر او قالب است و این چیزی بود که می‏‌خواستم در این اثر نشان دهم.

این هنرمند با اشاره به اینکه هر گنبد هفت پیکر نظامی در این اثر به یکی از فضاهای خانه یا محل کار تبدیل شده است افزود: پرفورمر هر هفت دقیقه به یکی از گنبدها سر می‎زند و در نهایت در فضای هفتم تنها فضاسازی وجود دارد و پرفورمری دیده نمی‏‌شود.

وی ادامه داد: هدف من در این اثر هنری، این نیست که مخاطب به پرسشی پاسخ دهد بلکه قصد دارم در او سوال ایجاد شود. پرسش‎هایی در مورد حیات در هستی، زن معاصر و اینکه آیا جایگاه زن تنها همین است یا خیر. موضوعاتی که امروز در مورد زن وجود دارد و در واقع به کلیشه تبدیل شده است و من می‏‌خواستم این کلیشه ها را مورد پرسش قرار دهم.

سلطانی با اشاره به اینکه به این حال نگاه او به موضوع در این پرفورمنس جنسیتی نیست افزود: در نهایت آنچه در این اثر مطرح می‌شود موضوعی انسانی است زنان روایت کننده هستند و اینطور نیست که مخاطب مرد با کار ارتباط برقرار نکند او در واقع با موضوع انسان در این اثر مواجه خواهد شد. نکته دیگر اینکه در هفت پیکر نظامی، بهرام در هفت گنبد هفت قصه می‎شوند و در اینجا در واقع مخاطب بهرام من است تا به روایت زنان مختلف گوش دهد.

وی درباره صحنه‎پردازی و ویژگی‎های بصری این کار نیز توضیح داد: در فضاسازی‎های کانسپ‌چوال از ویژگی‎های مدرن استفاده می‏‌شود. به علاوه در پرفورمنس بر خلاف تئاتر طراح قصد دارد فضای ذهنی خود را بیان کند به همین دلیل طراحی صحنه و لباس این کار را شخصا انجام دادم. ما در این کار دیالوگی نداریم و همه چیز اشیا و حرکت آدم‎ها است.

این هنرمند همچنین اظهار کرد: نکته‎ای که باید بر آن تاکید کنم این است که حاصل کار ما در این پرفورمنس تنها محصول کار کارگردان نیست بلکه تک تک اجراکنندگان در آن نقش مهمی دارند زیرا روحیات و برخورد هریک از آنها با موضوع ویژه خود آنهاست و اگر قرار بود به جای هرکدام از آنها فرد دیگری در این اثر حضور می‎داشت نتیجه کار متفاوت می‎شد.

سلطانی در یادداشتی بر این پرفورمنس نوشته است: "روایت هفت زن خوانشی آزاد از هفت پیکر نظامی است... گنبد سیاه، درنگی میان ماندن و رفتن. جز هوا هیچ چیز را دوامی نیست. نفس تنگ می‏شود از تردید، کم است هوای تنفس وقتی نمی‎دانی با انبوه خاطرات چه کنی؟ آن را به کجا ببری، بروی یا بمانی؟ گنبد زرد، اتاق خوابی که محل آرام است، اکنون میدانگاه جستجوی بی‎پایان است. پیچیده در انبوه آگهی‌ها، او میان دو نقش در رفت و آمد است و می‏خواندتان به زیستن تناقض. گنبد سبز، زن نگهبان نسل آینده است. صرف حضور در این فضا، بازاندیشی این اضطراب و زیسات دلهره‌آور است... نگران است، پاک می‎کند و می‎شوید، شک می‏کند، می‎ترسد. گنبد سرخ، در هم تنیده در تار و پود خاطرات، زن در کار ظاهر کردن آنهاست، اما چیزی برای ظهور نیست. او در تار و پود آشپزخانه خویش گرفتار آمده است. آیا گستتن بندهای روزمرگی ممکن است؟ گنبد فیروزه‏ای، گنبد آرزوها. زن پیراهن‎هایی را آماده کرده است. با قواره‎ای نامعلوم... مرد "دیگری" است و مهم نیست چه کسی. زن پیراهن تهی مرد را از ابر آرزو می‏آویزد، با چشماین بسته، زیرا در غیاب "یک" تن خاص، چندان مهم نیست که چشم باز باشد و ببیند یا نه. گنبد صندل‎گون، حکایت پایان‎ناپذیری تجربه است، دور باطل. در غیاب دیگری انضمامی، همه، یکی‎اند. دور بی‌پایان تجربه امکان فراموشی را هم از زن می‏گیرد، زنی که دلمشغول روزمره‎ترین ابزار ارتباطی مدرن است؛ تلفن! گنبد سفید... ."

پرفورمنس "روایت هفت زن" تا ۳۱ خرداد ماه هر روز به جز دوشنبه‎ها ساعت ۱۹:۳۰ در گالری صا برگزار می‏‌شود. علاقه‌مندان برای رزرو بلیت می‎توانند با شماره ۰۹۳۰۱۱۹۹۰۳۷ تماس بگیرند. گالری صا در پاسداران، بوستان هشتم، پلاک ۱۳۴، طبقه همکف قرار دارد.

منبع: هنرآنلاین

logo-samandehi