دیدگاه یک مدرس دانشگاه درباره هنر محیطی/ بازنمایی موضوع‌های آشنا در شکل‌های ناآشنا

یک مدرس دانشگاه گفت: هنر محیطی به بازنمایی قوانین محیط با هدف ارتباط با انسان می‌پردازد.

آسیه محمدیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان رضوی، درباره برپایی نمایشگاه هنر محیطی ایران با عنوان «فضاهای زندگی» در کشور رومانی، اظهار کرد: تعدادی عکس از آثار من در این نمایشگاه حضور دارد. مجموعه پازل که در شهرهای مختلف و با توجه به مکان جغرافیایی در ابعاد 250 * 250 سانتی‌متر به خلق آن‌ها پرداخته‌ام که در واقع عناصری از طبیعت هستند. همچنین «کُره بزرگی از کاه» را نیز در سال 1393 اجرا کردم که به‌گونه‌ای به کره زمین اشاره دارد.

او ادامه داد: برپایی این نمایشگاه را باید نقطه مثبتی برای یک تعامل هنری و دوستانه در این زمینه دانست. نشانه‌های برخاسته از فرهنگ‌های متفاوت در آثار هنرمندان در جای‌جای این کره خاکی و البته تفاوت‌های موجود در آثارشان می‌تواند برای هنرمندان و مخاطبان جالب توجه و بحث‌برانگیز باشد.

این استاد دانشگاه درباره ورودش به عرصه هنرهای محیطی و فعالیت در این زمینه گفت: از سال 1388 فعالیت خود را در زمینه هنر محیطی آغاز کردم. آشنایی با دکتر احمد نادعلیان به‌عنوان هنرمند بین‌المللی عرصه هنر جدید، بویژه هنر محیطی و جدیت او در این زمینه و از طرف دیگر، علاقه شخصی‌ام به محیط زیست و کار در طبیعت باعث شد تا با جدیت بیشتری به خلق آثار بپردازم و بتوانم آثارم را در چند نمایشگاه گروهی در خانه هنرمندان و جشنواره‌های هنر محیطی در شهرهای مختلف به‌نمایش بگذارم.

محمدیان توضیح داد: امسال دو نمایشگاه انفرادی هنر محیطی را برگزار کردم. اکنون نیز به انجام کارهای پژوهشی در زمینه هنر محیطی می‌پردازم که البته در قالب مقالاتی در نشریه‌های مختلف از جمله فصل‌نامه پژوهش هنر دانشگاه اصفهان و فصل‌نامه دانشگاه علم و فرهنگ تهران به چاپ رسیده است.

وی اظهار کرد: می‌توان به‌طور کلی از هنر محیطی به بازنمایی قوانین محیط با هدف ارتباط با انسان یاد کرد. یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که هنرمند برعهده دارد، بازنمایی موضوع‌های آشنا در شکل‌های ناآشنای جدید است، به‌گونه‌ای که شاید بیشتر جهان را متوجه بحران‌های زیست‌محیطی کند، البته بخشی از آثار در گرایش‌های هنر محیطی الزاما مانا نیستند. از این رو، غالبا این هنر به‌واسطه عکاسی و تصویربرداری ثبت و در نمایشگاه‌ها و محیط‌های مجازی به‌وسیله رسانه‌های مختلف ارائه می‌شود.

او با تأکید بر این‌که هنر محیطی فقط در ارتباط با طبیعت شکل نمی‌گیرد، افزود: باید این عرصه را در رابطه با زندگی مردم که تحت تأثیر گونه‌های مختلف فرهنگ نیز قرار می‌گیرد، شناخت.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه هنر محیطی ایران با عنوان «فضاهای زندگی» 30 تیرماه در مرکز هنری ترانسیلوانیا در شهر سانتا جورجه رومانی افتتاح شد و به‌مدت یک‌ماه در این گالری برپا خواهد بود.

در این نمایشگاه، آثاری از 28 هنرمند ایرانی به‌نمایش گذاشته شده است. آثار این نمایشگاه در دو مرحله توسط محمود مکتبی و دو داور مجارستانی به نام‌های پیتر آلپار و دکتر ریکا وارالیای، داوری و انتخاب شده‌اند.

logo-samandehi