پیاده روی نمادین دو هنرمند پناهنده در بریتانیا در حمایت از پناهجویان جهان

هنرمند معترض چینی " آی ویوی" و مجسمه ساز هندی "آنیش کاپور" روز پنج شنبه یک پیاده روی نمادین در لندن در همبستگی با پناهندگان جهان انجام دادند.

در طول این پیاده روی هر دو هنرمند بر شانه های خود بعنوان نمادِ یکی از نیازهای پناهندگان پتویی کهنه حمل میکردند وهمچنین ده ها نفر آنها را در حال حمل پتو همراهی کردند.

مسیر این پیاده روی از محل آکادمی سلطنتی هنر( که هم اکنون در این محل نمایشگاه آثار آی ویوی برپا است) به سمت استراتفورد در شرق لندن ( محل یک مجسمه المپیک ساخته ی کاپور) بوده است.

آی ویوی به خبرنگاران گفت :" به نظر من مردم پناهنده نیاز دارند که درک شوند" و کاپور افزود: "ما از دولت میخواهیم هر کاری که لازم است برای این پناهجویان انجام شود "
هر دو هنرمند معتقدند هنر میتواند نقش موثری در بالا بردن سطح آگاهی مردم در مورد مسائل پناهجویان داشته باشد.

آی ویوی هنرمند و فعال سیاسی- اجتماعی از منتقدان نقض حقوق بشر در چین است و به همین دلیل در سال ۲۰۱۱ مدتی در حبس خانگی بود.

تیم مارلو، مدیر هنری آکادمی سلطنتی لندن می گوید: نمی خواهم موضوع را اینطور خلاصه کنم که چون پدر او یک شاعر برجسته بوده او هم طبعی شاعرانه دارد. خودِ او از یک حساسیت شاعرانه برخوردار است. «آی وی وی» مواد را به شکلی شاعرانه متحول می کند.

این هنرمند چینی از سال ۲۰۱۱ به مدت چهار سال اجازه خروج از کشور را نداشت تا اینکه در ماه ژوئیه گذشته، گذرنامه اش را پس گرفت و توانست برای افتتاحیه نمایشگاه آثارش به لندن بیاید. تیم مارلو می گوید که طی ۵ سال گذشته این اولین باری است که «آی وی وی» در مراسم نمایش آثارش شرکت می کند. وی می افزاید: «آی وی وی» توانست بالاخره سفر کند و آثارش را در اینجا، از نزدیک ببیند. این باعث می شود دیدن این آثار تاثیرگذارتر باشد.

logo-samandehi