9 توصیۀ مهم برای انجام پروژه‌های معماری در فتوشاپ


نرم افزار قدرتمندی مانند فتوشاپ می‌تواند یک تصویر و یا طرحی که به نظر معمولی می‌رسد را به نقطۀ قوت یک پروژه تبدیل کند. در این مقاله ترفندهایی، به منظور یادگیریِ برخی از بهترین ویژگی‌های این نرم‌افزار، و همچنین بهینه‌سازی و مدیریت بهترِ کارهایتان برای رسیدن به حداکثر کارایی ارائه شده‌اند.

با گذشت سال‌ها، فتوشاپ تبدیل به نرم‌افزاری رایج برای استفاده در معماری و ویرایش هرگونه تصویر شده و به لطف ویژگی‌های متنوعی که دارد، تبدیل به نرم‌افزاری ضروری و مهم شده است و ابزاری قدرتمند برای تزیین، ترمیم و یا ایجاد تصاویر می‌باشد. برخی از مشهورترین هنرمندان تجسمی با تکیه بر این نرم‌افزار کار می‌کنند و از اجرامِ اولیه و خامِ موجود در برنامه های 3D به عنوان نقطۀ شروع کارشان استفاده می‌کنند. نرم‌افزار فتوشاپ می‌تواند در حوزۀ معماری، بهترین باشد. زیرا از تجسم‌های فتورئالیستی گرفته تا کارهای دیگری از جمله ویرایش عکس‌های پروژه‌های ساخته شده و زیباسازی خط کار را انجام می‌دهد.

1- گردشِ کارِ تخریب نشدنی

(نکته: تعریف واژۀ گردش کار که معادل انگلیسیWorkflow می‌باشد اینگونه است: گردش کار یا همان Workflow را روش و نرم افزاری برای «خودکارسازی فرآیندهای کسب و کار» تعریف کرده اند که در آن، اسناد، داده ها و وظایف - بر اساس رویه ها یا مقرراتی از پیش تعیین شده - از جایی به جایی دیگر جریان می یابد. هر Workflow یا سیستم گردش کار، شامل چندین فعالیت Activity است. برخی از اکتیوی های معروف شامل اکتیویتیIfElse، اکتیویتیWhile، اکتیویتیSequence، اکتیویتی Parallelو اکتیویتی Delayمی‌شوند.)

در هنگامِ کار با هر نرم‌افزاری، در دست داشتن کنترل پروژه و قابلیت عقب و جلو رفتن بین مراحل مختلفِ انجام کار، بدون از بین رفتن هیچ مرحله‌ای امری مهم محسوب می‌شود. گردش کار غیر مخرب می‌تواند شما را از سردرد بابت انجامِ چندبارۀ مراحل مختلف نجات داده و در زمان شما صرفه‌جویی کند. می‌توانید از رویه‌ها و لایه‌های تنظیم برای حفظ انعطاف پذیری استفاده کنید، تعداد زیر-لایه‌های هر لایه را کاهش دهید تا بتوانید موارد خاص را آزمایش و تنظیم کنید و ببینید که آنها چگونه با هم در تعامل هستند. رویه‌ها به شما اجازه می‌دهند که بخش‌هایی از لایه‌های مختلف را برش دهید و تنظیمات را صرفا برای نقاط خاصی از تصویر را اعمال کنید. لایه‌ها را گروه‌بندی و برای جلوگیری از سردرگمی، آنها را نام‌گذاری کنید. اگر لایه‌ای را کپی کرده و آن را با همان نام "Layer 1 copy" رها کنید، به زودی صاحب یک فایل نامرتب و گیج کننده خواهید بود.

2. اشیای هوشمند

آیا تا به حال تصویری را بر روی بوم گذاشته و آن را کوچک کرده و تغییر سایز داده‌اید، آن هم تنها به خاطر دیدنِ کیفیت پایین آن؟ این قابلیت، همان چیزیست که اشیای هوشمند می‌توانند انجام دهند. آنها می‌توانند بدونِ تغییر محل و یا اُفت کیفیت تصویر، اندازه‌های اصلی آن را تغییر داده و آن را کوچک‌تر و یا بزرگ‌تر کنند. یکی از ویژگی‌های عالی در مورد اشیای هوشمند میزان ذخیرۀ آنها در رابطه با گزینه‌های انتقال آزادیست (Free Tranform) که شما برایشان اعمال می‌کنید. به عنوان مثال اگر یک شیء هوشمند را تغییر دهید و بعدا احتیاج به اعمال تغییرات دیگری پیدا کند، تغییرات اصلی شما همچنان در دسترس خواهند بود. شما می‌توانید در هر زمانی از اشیای هوشمند کپی‌برداری کرده و تا با داشتنِ کپی‌هایی از نمونۀ اصلی با خیال راحت بر روی آنها کار کنید. اگر می‌خواهید بر روی هر یک به طور جداگانه کار کنید، گزینه New Smart Object via Copy را انتخاب کنید.

3. کلیدهای میانبر

استفاده از کلیدهای میانبر سرعت عمل شما را بالا می‌برد. پس سعی کنید که آنها را به خاطر سپرده و از آنها استفاده کنید. در ادامه به برخی از آنها ( در دو سیستم‌عامل مک و ویندوز) اشاره شده است:

9 Important Photoshop Tips for Architects,Courtesy of RenderPlan

ایجاد یک لایۀ جدید:
MAC: Shift+Cmd+N
WINDOWS: Shift+Ctrl+N

فِلَت (تخت) کردن لایه‌ها:
MAC: Cmd+Alt+Shift+E
WINDOWS: Ctrl+Alt+Shift+E

انتخاب معکوس:
MAC: Cmd+Shift+I
WINDOWS: Ctrl+Shift+I

در آوردنِ کل تصویر از حالت انتخاب:
MAC: Cmd+D
WINDOWS: Ctrl+D

ایجاد لایه‌ای جدید همراه با کپی لایۀ قبلی:
MAC: Cmd+J
WINDOWS: Ctrl+J

ایجاد لایه‌ای جدید همراه با برش لایۀ قبلی:
MAC: Cmd+Shift+J
WINDOWS: Ctrl+Shift+J

افزایش و یا کاهش سایز ابزار براش(Brush):
MAC: ]/[
WINDOWS: ]/[

تغییر شکل آزاد(Free Transform):
MAC: Cmd+T
WINDOWS: Cmd+T

حالت‌های ترکیبی:
MAC: Shift+plus(+) or minus(-)
WINDOWS: Shift+plus(+) or minus(-)

تغییر اندازۀ تصویر:
MAC: Cmd+Opt+i
WINDOWS: Ctrl+Alt+i

تغییر اندازۀ بوم (محیط کار):
MAC: Cmd+Opt+c
WINDOWS: Ctrl+Alt+c

4. نمونه‌های رنگی را به خارج از فتوشاپ انتقال دهید

به جای اینکه کل تصویر را وارد فتوشاپ کنید، می‌توانید فقط رنگِ خاصِ بخشی از آن را به عنوان نمونه استفاده کنید. شما می‌توانید با انتخاب ابزار Eyedropper، چپ‌کلیک کردن و نگه داشتنِ آن به هر جایی خارج از برنامۀ فتوشاپ _ دسکتاپ، سایر پوشه‌ها،تصاویر، مرورگر وب و ...._ که دوست دارید دِرَگ کنید (بکشید).

5. از تصاویر خود محافظت کنید

به عنوان یک حرفه‌ای، احتمالا فایل فتوشاپ را به مشتریان ارسال خواهید کرد. بسیار مهم است که از کارتان محافظت و اطمینان حاصل کنید که مشتریان بدون اجازه یا مشارکت شما از آن استفاده نخواهند کردد. شما می‌توانید فایل را رمزگذاری کرده تا برای چاپ یا ویرایش آن احتیاج به وارد کردنِ رمز باشد. می‌توانید آن را به عنوان فایل PDF ذخیره کرده، گزینۀ Security را انتخاب و سپس با انتخاب گزینۀ Permissions، یک رمز عبور برای جلوگیری از چاپ و ویرایش فایل وارد کنید.

6. از گزینۀ Reveal All استفاده کنید

هنگام کار با لایه‌های مختلف و قرار دادن تصاویر، ممکن از این واقعیت و موضوع را که پیکسل‌های پنهانی هم در خارج از بوم وجود دارند، فراموش کنید. این همان جاییست که Reveal A;; می‌تواند سودمند باشد. به Image > Reveal All بروید تا بوم را تا اندازه‌ای که برای در بر گرفتن تمام پیکسل‌های هر لایه مناسب باشد، بزرگ کنید.

7. فیلترها را امتحان کنید

اِعمال فیلتر برای تصاویر می‌تواند به فشرده‌سازی حافظه کمک کند. اعمال فیلر بر روی تصاویر بزرگ ممکن است زمان‌بر باشد؛ به همین دلیل است که توصیه می‌شود تا ابتدا بخش کوچک‌تری از تصاویر را انتخاب و فیلتر مورد نظر را به طور امتحانی بر روی آن اعمال کنید.

8. به تطابق رنگی تصاویر دقت کنید

برای حفظ یکپارچگی رنگی بین چندین تصویر در یک پروژه، اجرای فرمان Match Color می‌تواند در زمان شما صرفه‌جویی کند. شما می‌توانید دو تصویر _تصویر منبع و تصویر هدف_ را به عنوان دو تصویر یا لایۀ جداگانه باز کنید، سپس Image> Adjustments> Match Color را انتخاب کنید ... و تصویر منبع را از منوی کشویی Source انتخاب کنید. این ‌دستور، آمار رنگ‌ها از یک تصویر را بدست آورده و آنها را بر روی دیگری اعمال می‌کند. شما همچنین می‌توانید نور، شدت رنگ و میزان محو شدگی تصاویر را تنظیم کنید.

9. گذشتن و رفتن (تصمیم‌گیری) را یاد بگیرید

ویرایش تصاویر در فتوشاپ، در صورتیکه که شما قادر به تصمیم‌گیری نباشید، می‌تواند برایتان کاری زمان‌بر باشد. گرچه، داشتنِ تنوع در گزینه‌ها و گردش کار چیز خوبیست، اما به راحتی می‌تواند برایتان تبدیل به یک بحران فکری شود. تنظیم یک چهارچوب زمانی و مشخص کردنِ اینکه دقیقا چه می‌خواهید، و استفاده نکردن از تمام گزینه‌های ممکن و غیر ضروری در این برنامه می‌تواند به بهتر انجام شدنِ پروژۀ شما کمک کند.

این مقاله اولین بار توسطRenderPlan با عنوان"9 Powerful Photoshop Tips for anEffective Workflow."منتشر شد.

منبع: آرک دیلی

مترجم: هما سلوکی

logo-samandehi