طرحی بر فراز خرابه کارخانه سیمان در شانگهای

معماران MAD از The Ark، یک طرح بازسازی پیشرفته برای انبار Wanmicang کارخانه سیمان شانگهای Zhangjiang پرده برداری کرد.


به گزارش گالری آنلاین، این پروژه با هدف ترکیب مدرنیته با تاریخ چین، با یک زمین صنعتی رو به زوال، ادغام می‌شود. کارخانه سیمان شانگهای Zhangjiang زمانی جزو سه کارخانه بزرگ سیمان در شانگهای بود. این انبار که در سال 1971 ساخته شد، نقشی محوری در رشد شانگهای ایفا کرد تا اینکه در سال 2013 تولید آن متوقف شد. انبار Wanmicang، که در اصل مرکزی برای مصرف مواد خام بود، همچنان بزرگترین سازه ایستاده در کارخانه سیمان است.

تیم طراحی MAD Architects کارخانه سیمان خود، The Ark، را به عنوان یک پردیس برای شغل های مختلف در یک فضای معماری سیال در نظر می گیرد. این دوگانگی بتن خشن و فلز صاف، جان تازه ای به ساختمان در حال تخریب می دهد و آن را به یک فضای زندگی شهری همه کاره تبدیل می کند. نمای روستایی انبار به دقت تعمیر و تقویت شده است تا به بخشی جدایی ناپذیر از محیط جدید تبدیل شود. میراث صنعتی نه تنها به دلیل خاطرات تاریخی که با خود دارد، بلکه مهمتر از آن به این دلیل اینکه به آینده حس تاریخ می بخشد، حفظ و استفاده می شود. Ma Yansong، شریک موسس MAD Architects، توضیح می‌دهد که ما نیازی به جشن گرفتن و تثبیت زیبایی‌شناسی صنعتی در اینجا نداریم، بلکه بر روح معاصر و آینده تمرکز می‌کنیم.

فضای بزرگ داخلی، به اندازه حجم دراز انبار می‌باشد. یک پلکان فلزی فوق العاده از طریق یک دریچه سیال به سمت پشت بام بالا می‌رود، در حالی که یک باغ طبقه‌بندی شده مناطق فرهنگی زیر آن را در خود جای داده است. دیوار شیشه ای به زیبایی دیوار کارخانه قدیمی را از کشتی شناور بالای سر جدا می کند. نور طبیعی از میان شکاف‌ها عبور می‌کند، باغ را روشن می‌کند و از سقف فولادی ضد زنگ منعکس می‌شود و حس نور و سبزی ایجاد می‌کند. تغییر زوایای نور خورشید به آجرهای قدیمی جان می بخشد و حس گذر زمان و اهمیت تاریخی محیط را القا می کند.

برای ارائه نمای کنار رودخانه، طبقه اول ساختمان کارخانه قدیمی باز می شود تا با میدان ساحلی ادغام شود. در همین حال، یک راهرو مرکزی، میدان پارک را به ساحل رودخانه متصل می کند، در حالی که یک پل جدید طراحی شده اجازه دسترسی به رودخانه را می دهد. پشت بام به عنوان یک فضای عمومی شهری اضافی در نظر گرفته شده است که چشم اندازهای وسیعی از رودخانه چوان یانگ را در دوردست ارائه می دهد. در همین حال، دیوارهای قدیمی برای حفظ شخصیت تاریخی خود مستحکم و تعمیر شده اند.

logo-samandehi