اولین سمینار ملی روش استحکام‌بخشی بناهای تاریخی در قزوین برگزار می شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین از برگزاری اولین سمینار ملی روش استحکام‌ بخشی بناهای تاریخی با رویکرد میان‌رشته‌ای شامل بررسی روند مطالعات استحکام‌بخشی مسجد جامع قزوین در روز چهارشنبه ۲۹ آذر خبر داد.


به‌گزارش گالری آنلاین به نقل از میراث آریا، علیرضا خزائلی با اعلام این خبر گفت: مسجد جامع عتیق از بناهای تاریخی ارزشمند شهر قزوین است که در دل بافت تاریخی شهر واقع شده و به‌لحاظ نقشی که در هویت تاریخی و تاریخ معماری شهر قزوین دارد بسیار متمایز و حائز اهمیت است .

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین اظهار کرد: این مسجد تاریخی از چهار ایوان تشکیل شده که ایوان جنوبی آن متصل به گنبدخانه است و در واقع این ایوان و گنبدخانه مقصوره خمارتاشی در هویت معماری ایرانی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در سال‌های اخیر به کمک متخصصین حوزه‌های مرمت و سازه مطالعات بسیار خوبی برای تحلیل سازه‌ای این بخش از بنا صورت گرفته است.

خزائلی افزود: نتیجه این مطالعات در شورای فنی استان و وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح شده و تحلیل سازه‌ای که این مطالعات در خصوص این بنای تاریخی ارائه می‌دهد و اصلاح برخی باورهای اشتباه در خصوص این بنا که که تا کنون به آن اصرار داشته‌ایم، از نقاط بارز این مطالعات به‌شمار می‌رود.

او تصریح کرد: امیدواریم در همایش یک‌روزه‌ای که با رویکرد بررسی روند مطالعات استحکام‌بخشی این بنای تاریخی در روز چهارشنبه برگزار می‌گردد، فضای گفتمان مناسبی در این خصوص آغاز و منجر به غنای بیشتر مباحث علمی این پروژه شود و بتوانیم اقدامات خوبی برای حفاظت و معرفی این بنای تاریخی در سطح جهانی و ملی انجام دهیم.

اولین سمینار ملی روش استحکام‌ بخشی بناهای تاریخی با رویکرد میان‌رشته‌ای و بررسی روند مطالعات استحکام‌بخشی مسجدجامع قزوین در روز چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این همایش می‌توانند برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر از طریق شماره تماس ۰۹۹۶۶۳۹۷۴۵۵ و مراجعه به سامانه https://www.roytab.ir/Grand%۲۰mosque اقدام کنند.

logo-samandehi