روشنایی های معماران، مجسمه سازان و طراحان ایرانی به فرهنگسرای نیاوران می رود


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ابژه دیزاین پلتفرم، ابژه نمایشگاهی را تحت عنوان "چراغ روشن، چراغ خاموش" (Light on, Light off) برگزار می نماید.

ابژه فرصتی مهیا می كند تا افراد به كشف ارتباط بین بین فضا، اشیاء و محیط نائل گردند و محفلی را برای بحث پیرامون موضوعات ارائه شده فراهم می‌آورد این در حالیست كه علاوه بر ارزش های زیبایی شناسانه، كاركرد اشیاء، بحث و اشتراك نظرها و ایده ها در خصوص آن نیز حائز اهمیت است. ابژه در حد فاصل بین هنر، صنعت و مخاطب جای می‌گیرد و در این میان آنچه مهم می‌گردد ارتباط بین تئوری ، نظریه و اندیشه طراح است. هدف ما همراهی با طراحان، هنرمندان و معماران بمنظور آفرینش آثار در ادیشن های محدود است.

«تاریخ معماری تاریخ کشمکش بشر برای بهره گیری از نور و روشنایی است» (لوکوربوزیه)

نور ادراک بین شی ، فضا و ماده را شكل می‌دهد با حواس انسانی ارتباطی متقابل برقرار‌ می‌نماید نور نیرویی شگرف و رمز آلود است که همواره زمینه حیرت فلاسفه و هنرمندان را رقم زده است. در آغاز مدرنیسم نقش عمده ای در شكل گیری جنبش امپرسیونیست ایفا می نماید و همواره ذاتش نمایانگر نوعی حضور آمیخته از بی‌حضوریست. در دهه 1960 و 1970 ارتباط بین شی هنری و فضا افزایش می یابد نور در آثار دن فلاوین نقشی مهم ایفا می كند استفاده از نورهای مصنوعی فضای تازه را رقمی می‌زند كه در آن خطوط، رنگ ها و تابش روابط موجود در فضای معماری را باز تعریف می نماید.

شیوه ادراک حسی انسان ارتباط مستقیمی با خصوصیات نوری آن فضا دارد. تجربه‌های انسانی از زندگی همگی نشات گرفته از نوریست كه به محیط زندگی هویت می بخشد. معماری بعنوان هنری برای خلق فضایی جدید مستثنی از این امر نبوده بگونه‌ای كه نور فضا معماری، شی و هم ناظر را در بر می‌گیرد و سبب تجربه‌ای جدید از فضایی آشنا می‌گردد. نور و متریال بگونه‌ای جدا ناشدنی به یكدیگر وابسته‌اند و زمینه را برای درك متقابل هر یك فراهم می‌آورند در این میان دیزاین شاید یكی از راه‌های ارتباط میان این دو را فراهم می‌آورد. در الگوهای معاصر آنچه به یك محصول ارزشی خاص و مضائف می‌بخشد توجه به فرهنگهای محلی در ساختارهای جهانیست كه شكلی از بازخوانی خورده فرهنگ‌ها را بدنبال دارد.

هدف ابژه معرفی محصولات برخاسته از فرهنگ‌های بومی در بازارهای جهانیست و در این میان «مس» متریالی است كه همواره در ادوار گوناگون به شیوه هایی متفاوت بكار گرفته شده و تاریخ گذشته ایران را به عصر جدید متصل می‌نماید. مس قابلیت انتقال پیام‌های پیچیده را داراست و انعطاف پذیری این ماده به هنرمندان اجازه داده است تا با بهره‌گیری از پتانسیل‌های آن آثاری شگرف را پدید آورند. جیمز استرلینگ، استیون هال، آلدو روسی، هرزوگ و د‌مورن و رنزو پیانو از آن در سطوح خارجی آثار خود و طراحان نامداری مانند ران آراد، روث آساوا، تام دیکسون و اوسکار زیتا آنرا در داخل بناها بكار گرفته اند. هدف ابژه ساخت شی‌ای كاربردی و هنری از مس است كه جدا از تولید نور و ساختاری جذاب، فضا را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

اسامی طراحان، معماران و هنرمندان شرکت کننده (به ترتیب حروف الفبا)

هومن بالازاده و سارا حسینیان امینی (هوبا دیزاین)، علیرضا تغابنی وسپیده صراف زاده (دفتر معماری دیگر)، صادق تیر افکن، سیاوش جرایدی بهمن چگنی، شروین حسینی (دفتر معماری براکت)، محمد خاوریان، بهروز دارش، علی ذوالفقاری، آناهیتا رضا اله، فرشید شیوا، امین صادقی، آسیا صمیمی و نیما فردی (استودیو طراحی Daevas)، امین طباطبایی و سروش بهارزاده، مریم غلامی، عادله فرزین، فیروز فیروز (دفتر معماری فیروز وهمکاران)، شهریار قرایی، سهیل قندیلی (دفتر معماری ری)، بهارک کشانی و حسین غفاری، نیما کیوانی (دفتر معماری کیوانی)، حمید ناصر خاکی و بنفشه درویش (استودیو معماری تائو)، آرش مظفری (دفتر معماری کلانشهر)، حمید ناصر خاکی و بنفشه درویش (دفترمعماری تائو)، رضا نجفیان (رنا دیزاین)، محمدرضا نیکبخت، فرزانه وزیری تبار، محمدرضا یزدی

حضور در این رویداد برای عموم آزاد و رایگان می باشد.

تاریخ برگزاری:17 الی 24 شهریور ماه 1396
مکان: تهران، انتهای پاسداران، روبروی پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران، گالری شماره 1
ساعات بازدید:
روز افتتاحیه 17 شهریور، (ساعت 17 الی 21)
مابقی روزها از (ساعت 11 الی 21)

logo-samandehi