هومن بالازاده معمار ایرانی توانست رتبه اول مسابقه جوایز معماری جهانی را از آن خود کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مسابقه در شاخه‌های مختلف معماری در دو بخش مردمی و هیأت داوران برگزار می‌شود که در بخش معماری داخلی، طراحی هومن بالا زاده برای یک کافه ایرانی توانست از میان پنج طرح برگزیده دیگر، نظر ٣ معمار جهان را جلب کند.

بالازاده این جایزه را برای طراحی داخلی کافه ای در خیابان استاد نجات الهی تهران از آن خود کرد. قرار است این معمار و طراح در مراسمی رسمی که در آمریکا برگزار می شود، جایزه خود را دریافت کند.

بالازاده درباره شرکت در این رقابت بین المللی گفت: پیش از شرکت در این مسابقه با آن آشنا بودم و از همین رو تصمیم گرفتیم طرح را برایشان بفرستیم. ٣ داور بین‌المللی در این رویداد حضور داشتند و برایم اهمیت داشت اثر از سوی آنها بررسی شود، چون مسابقه باارزشی است. طرح ما هم توانست در فهرست پنج نامزد نهایی انتخاب شود، اما انتظار نداشتیم از سوی هیأت داوران برنده شویم.

وی درباره رویکرد خود در طراحی داخلی این رستوران عنوان کرد: معمولا سعی می‌کنیم ایده‌ای را که برای فضاسازی یک کافه در نظر می‌گیریم، ساختار یکپارچه و هویت مشخصی نسبت به فضا داشته باشد و به همان نسبت، ایده‌پردازی در مورد نور، تهویه، آکوستیک و... مناسب باشد و به نسبت الگو و شرایط، فضایی شکل بگیرد که ضمن درنظرگرفتن این معیارها، جدید و نو باشد.

این طراح اضافه کرد: در پروژه ای که برای طراحی یک کافه داشتیم مساله اصلی پرداختن به ایده‌ای برگرفته از بافت آن منطقه بود. این کافه در منطقه‌ای قرار دارد که به‌عنوان مرکز صنایع‌ دستی ایران شناخته می‌شود، بنابراین هدف اولیه ما این بود که طرحی را مطرح کنیم که مخاطب در آن، میان صنایع‌ دستی و معماری ارتباط برقرار کند. همچنین این کافه در مقابل ساختمان صنایع ‌دستی ایران که با آجر ساخته شده است، قرار دارد و به‌همین‌دلیل ما هم در طراحی کافه ‌متریال آجر را به‌کار بردیم و سعی کردیم، ساختار کافه جدید و نو باشد. مشخصه متریال ما آجر و لعاب بود و در نورپردازی مصنوعی، نوری طراحی کردیم که از معماری ایرانی الهام گرفته شده بود. درنهایت به ادبیاتی که شاخصه‌های معماری ایرانی را دربر داشته باشد، رسیدیم که بیان نوینی را هم ارایه دهد.

بالازاده در طول سال‌های فعالیتش حدود ٣٨ پروژه در ایران و سایر کشورها طراحی و اجرا کرده و مدرس دانشگاه آزاد دوبی نیز بوده است. وی رتبه اول مسابقه معماری داخلی و طرح منتخب در مسابقه بین‌المللی داخلی WAF در بارسلون برای طراحی داخلی کافی‌شاپ ولنجک در سال ١٣٨٩ و رتبه دوم مسابقه معماری مجله معمار برای طراحی ساختمان کارخانه پرشین را در سال ١٣٩١ در کارنامه‌اش دارد.

پیش از این نیز لیلا عراقیان معمار جوان ایرانی به‌ عنوان طراح «پل‌طبیعت» در بخش پل‌های عبوری، توانست جایزه انتخاب اول مردمی این مسابقه را در سال ٢ ١٥ از آن خود کند.


logo-samandehi