میزبانی باغ‌موزه قصر از مفاخر معماری تداوم می‌یابد/ تقویت هویت تاریخی موزه


در اولین نشست خبری حسین هوشیار، مدیر باغ‌موزه قصر که ظهر امروز سه‌شنبه ۲۶ خرداد با حضور جمعی از خبرنگاران در این مرکز برگزار شد، علاوه بر تشریح برنامه‌های پیش رو، حفظ هویت تاریخی و تداوم میزبانی باغ‌موزه قصر از مفاخر معماری ایران نیز مورد تأکید قرار گرفت.

حسین هوشیار در بخشی از سخنانش گفت: همچون روال ماه‌های گذشته که باغ‌موزه قصر میزبانی ویژه‌برنامه‌های تجلیل از مفاخر معماری ایران را بر عهده داشته، ازاین‌پس نیز تنها این رویه ادامه خواهد داشت، بلکه در تقویت این برنامه‌ها نیز خواهیم کوشید.

او در همین زمینه افزود: باغ‌موزه قصر و انجمن مفاخر معماری ایران تاکنون همکاری بسیار نزدیکی در راستای برگزار مراسم تجلیل از معماران برجسته ایرانی داشته‌اند و در ماه‌های پیش رو نیز علاوه بر تقویت همکاری‌های با این نهاد، در پی تفاهمی با موسسه میرمیران برای مشارکت در برنامه‌های مرتبط با حوزه معماری هستیم که جزئیات آن به‌زودی منتشر خواهد شد.

مدیر باغ‌موزه قصر همچنین اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی من تبدیل‌شدن باغ‌موزه قصر به پاتوق‌های فرهنگی و هنری است و در این راستا از تمامی کسانی که دستی در فرهنگ و هنر دارند، دعوت می‌کنم تا برای تحقق این امر ما را یاری کنند.

او در همین زمینه خاطرنشان کرد: از جهت فضا و نوع معماری، باغ‌موزه قصر پتانسیل‌های بسیاری برای شکل‌گیری و استقرار گروه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری دارد و می‌تواند به‌عنوان پایگاه و مکانی دائمی برای چنین فعالیت‌هایی شمرده شود.

تقویت بعد موزه‌ای

مدیر باغ‌موزه قصر درزمینهٔ تقویت بعد موزه‌ای این مرکز بیان کرد: گنجینه سازی موزه دغدغه دیگری است که ضرورت دارد در راستای آن تلاش بیشتری صورت گیرد. در همین راستا در پی عقد تفاهم با ارگان‌ها و نهادها برای انتقال اسناد زندان قصر به باغ‌موزه هستیم. همچنین درصدد غنی‌سازی گنجینه آثار هنری این مرکز هستیم و در صورت شناسایی آثار فاخر در نمایشگاه‌های باغ‌موزه نسبت به خریداری و افزودن آن‌ها به گنجینه اقدام خواهد شد.

احیای تهران قدیم در باغ‌موزه قصر

حسین هوشیار در بخشی دیگر از سخنانش اظهار کرد: با توجه به نوع معماری و هویت تاریخی این مکان درصدد هستیم تا به‌نوعی فضای تهران قدیم را در باغ‌موزه قصر احیا و موقعیتی برای تجدید خاطرات شهروندان ایجاد کنیم.
او در همین خصوص افزود: فضاسازی تهران قدیم در این مرکز با به‌کارگیری ادوات و رسانه‌های مختلفی صورت خواهد گرفت و در این زمینه از تجربیات متخصصان در عرصه‌های مختلف استفاده خواهیم کرد تا در یادآوری خاطرات جمعی و داشته‌های فرهنگی‌مان به موفقیت دست پیدا کنیم.

رونمایی سامانه بازدید مجازی باغ‌موزه قصر

هوشیار در ادامه سخنانش گفت: سامانه بازدید مجازی باغ‌موزه که پیش‌ازاین به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده بود، اکنون به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و شهروندان می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت باغ‌موزه قصر با تور مجازی بازدید از این مرکز همراه شوند.

او همچنین از رونمایی اپلیکیشن نسخه موبایلی باغ‌موزه قصر در آینده نزدیک خبر داد و گفت: اپلیکیشن نسخه موبایلی باغ‌موزه قصر در حال آماده‌سازی است و به‌زودی در اختیار علاقه‌مندان قرا خواهد گرفت.

مدیر باغ - موزه قصر در ادامه با تشریح برنامه‌های این مرکز در ماه مبارک رمضان، گفت: برنامه‌‌ای با عنوان "قصر قرآن" با مشارکت شبکه قرآن هر شب با دعوت از قاریان بین‌المللی در باغ‌موزه برگزار می‌شود. همچنین دعوت از نخبگان قرآنی و هنری، اجرای موسیقی، دعوت از خوانندگان انقلابی، دعوت از کمدین‌ها و هنرمندان صداوسیما و اجرای برنامه‌هایی با محوریت تکریم بنیان خانواده از دیگر برنامه‌های باغ - موزه در روزهای ماه مبارک رمضان است.

هوشیار همچنین از راه‌اندازی بازارچه خیریه‌ای با همکاری بنیاد تعاون زندانیان شامل جشن گلریزان برای زندانیان جرایم غیرعمد، نمایشگاه "ماه در آینه" در گالری‌های باغ‌موزه در ماه مبارک رمضان خبر داد. به گفته مدیر باغ موزه قصردعوت از کارشناسان مذهبی، اجرای نمایش‌ها و تئاتر خیابانی از دیگر فعالیت‌های باغ - موزه در ماه مبارک رمضان است.

مدیر باغ موزه قصر در پایان ضمن دعوت از اهالی فرهنگ و اندیشه و عموم مردم، رویکرد باغ موزه قصر را تعامل و همدلی حداکثری با فرهیختگان و اهل فرهنگ و هنر دانست.

گفتنی است حسین هوشیار، معاون امور اجتماعی مناطق ۵، ۲۲، ۱۲، ۱۰ و آموزگار سابق آموزش و پرورش چندی پیش به عنوان مدیر باغ موزه قصر منصوب شد.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi