مرمت سنگ مزار ایلخانی پس از دو دهه در کاشان

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از آغاز بررسی و مرمت سنگ مزار تاریخی متعلق به دوران ایلخانی از نوع کاشی زرین فام پس از دو دهه در کاشان خبر داد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا از کاشان و به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی کاشان، محسن جاوری اظهار کرد: با توجه به تحقیقات اولیه از کیفیت و ماهیت این سنگ قبر که از نوع کاشی بزرگ قطعه زرین فام است و شواهد به دست آمده، معلوم شد که این شی تاریخی متعلق به دوران ایلخانی و مربوط به مقبره یکی از مشاهیر منطقه است.

وی افزود: متاسفانه این سنگ قبر تاریخی ارزشمند در چند قسمت دچار شکستگی و نقص شده است که اقدامات پژوهشی و مرمت آن در دستور کار این اداره قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اهمیت تاریخی این سنگ مزار تاریخی گفت: این سنگ قبر بیش از دو دهه پیش پس از سرقت با همکاری نیروی انتظامی کاشان توقیف و به همین صورت ثبت و ضبط شده بود و در این مدت در مخزن موزه ملی کاشان در مجموعه جهانی باغ فین نگهداری می‌شود.

جاوری افزود: کاشان از دیرباز یکی از مراکز اصلی تولید کاشی و سفال زرین فام در طی دوران سلجوقی و ایلخانی بوده و مهمترین آثار برجای مانده از این هنر و فن پیچیده منسوب به کاشان است و معرفی این شی به عنوان نمونه بارز ارزشمند باقی مانده از هنرمندان این دوره حائز اهمیت خاصی است.

مدیر اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: پس از پژوهش‌های لازم و مرمت، این شی با ارزش تاریخی در موزه ملی این شهرستان در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

logo-samandehi