بازسازی نسخه معاصر پارتنون در چهاردهمین نمایشگاه داکیومنتا


بازسازی نسخه معاصر پارتنون در چهاردهمین نمایشگاه داکیومنتا

به گزارش سرویس معماری گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، نمایشگاه هنر مدرن داکیومنتا که یک رویداد فرهنگی پنج‌سالانه است، هر بار به مدت ۱۰۰ روز برپاست. امسال برای نخستین بار این رویداد به خارج از آلمان هم رفت و پیش از آغاز برپایی صد روزه (از ۱۰ ژوئن/۲۰ خرداد تا ۱۷ سپتامبر/۲۶ شهریور) در شهر کاسل در شمال فرانکفورت، به مدت صد روز (از ۸ آوریل/۱۹ فروردین تا ۱۶ ژوئیه/۲۵ تیر) نیز در آتن، پایتخت یونان برگزار شد.

کتاب‌های به نمایش در آمده آثاری هستند که در زمان آلمان نازی، مقام‌های آلمان شرقی آن‌ها را ممنوع کرده بودند. کتاب‌های نویسندگانی همچون بالزاک، برشت، فروید و آثاری همچون "ناطور دشت" از جروم دیوید سالینجر ، "شازده کوچولو" آنتوان دوسنت اگزوپری در این مجموعه دیده می‌شوند.

بنای پارتنون کتابی این نمایشگاه ۷۰ متر طول، ۳۰ متر عرض و ۲۰ متر ارتفاع دارد.

طراح این اثر در وبسایت documenta14 از عموم مردم درخواست کرده تا این گونه کتاب‌های ممنوع را به نمایشگاه هدیه کنند تا در کنار دیگر کتاب‌ها به نمایش درآیند. این کتاب‌ها بعد از پایان نمایشگاه جمع آوری و هدیه داده خواهد شد.

برخی از آثار به نمایش در آمده در داکیومنتا ۱۴ از نمایشگاه آتن و برخی هم از سایر نقاط جهان به اینجا آورده شده‌اند.

پارتنون معبد و نیایش‌گاهی باستانی در آکروپولیس آتن است که پریکلس آن را ۲۵۰۰ سال پیش بنا کرد. این معبد، جایگزین نیایش‌گاه قدیمی‌تری شد که نابود شده بود. ساخت معبد جدید در سال ۴۴۷ پیش از میلاد آغاز شد و تا سال ۴۳۲ پیش از میلاد به درازا کشید.

logo-samandehi