علی‌محمد زارع با مهر مطرح کرد

بازسازی موزه هنرهای معاصر قطعی است


سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درباره روند بازسازی ساختمان موزه، خرید آثار ارزشمند برای گنجینه، برنامه های سینماتک و پرفورمنس ها توضیح داد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از مهر، علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران معتقدست باید ارتباط این موزه با رسانه ها و به ویژه رسانه ها و خبرنگاران خارجی بیشتر شود و از آنها برای پوشش برنامه های موزه به ایران دعوت شود.

او در بخش نخست گفتگوی نوروزی خود با مهر به مساله گردشگری هنری اشاره و تاکید کرد این ظرفیت هنوز به درستی شناخته نشده است. او ضمن تشریح اهم برنامه های سال جدید موزه به مساله تعامل با نهادهایی چون صدا و سیما و موسسه اکو اشاره کرد.

*طی مدتی که شما به عنوان سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران سر کار هستید، برخی حواشی مثل انتقال موزه به سازمان میراث فرهنگی مطرح شد. آیا وقتی چنین حواشی رخ می دهد بر برنامه ها، عملکرد و روند کاری موزه هنرهای معاصر و کارمندان آن نیز تاثیر می گذارد و بهتر نیست این ماجراها بهتر مدیریت شود تا تبدیل به مناقشاتی برای موزه نشود؟

-وقتی مساله انتقال موزه هنرهای معاصر به سازمان میراث فرهنگی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تکذیب شد، از دستور کار همه ما خارج شد و بعد از آن به روال عادی و جاری موزه برگشتیم و برنامه های چهارساله موزه هنرهای معاصر تهران در دستور کارها قرار گرفت.

*در آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در مورد نوروز هم آثاری داریم که خوب است یادی از آنها بکنیم.

-تعدادی از آثار هنرمندان ایرانی با محوریت نوروز و حال و هوای بهار وجود دارد که از آن جمله می توان به آثار منصور قندریز نقاش و تاثیرگذار بر نقاشی معاصر ایران، ناصر اویسی هنرمند نقاش و از فعالان مکتب سقاخانه، جعفر پتگر نقاش مکتب کمال‌الملک و رضا شهابی اشاره کرد.

*یکی از ملزومات جدی آثار هنری به ویژه آثار ارزشمند موزه هنرهای معاصر تهران، بیمه آنها است که در طول سال ها برخی از منتقدان این موضوع را به چالش کشیده اند.

-کل ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران بیمه است.

*روند خرید آثار هنری برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در حال حاضر چگونه است؟ آیا در سال جدید خرید خواهید داشت؟

-در حال حاضر به دلیل ظرفیت پایین محل نگهداری آثار گنجینه، خرید آثار با توقف مواجه شده است مگر تک آثاری که خریداری می شود اما امیدواریم دولت بودجه مناسبی برای این بحث در نظر بگیرد و از هنرمندان بنامی که کارهای شاخصی دارند و ما نیز از آثار آنها کاری نداریم، حتما آثاری را خریداری خواهیم کرد تا گنجینه را قوی تر کنیم.

*در مورد بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران و بودجه ای که برای این مرمت در نظر گرفته شده، صحبت کنید.

-از سوی دولت و دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران در نظر گرفته شده است که به تناوب و شرایط خاص خودش هزینه می شود و این بازسازی در دستور کار ما قرار دارد.

*این بازسازی و مرمت از چه زمانی آغاز می شود و چه بخشی از مرمت موزه دارای اولویت است؟

-بحث تعمیرات موزه قطعی است اما زمان آن هنوز دقیقا مشخص نیست. موضوع اولویت های بازسازی بستگی به نظر مشاوران دارد چراکه قرارداد عمرانی با مشاوران بسته شده است و آنها در مورد اینکه از کجا شروع کنند، اعلام نظر می کنند البته ما هم درخواست ها و اولویت های خودمان را مطرح می کنیم و این اولویت ها را مورد بررسی قرار می دهند.

*مشاوران عمرانی خارجی هستند یا از معماران خارجی برای بازسازی و مرمت استفاده می کنید؟

-خیر، مشاوران ابنیه ایرانی هستند و از معماران ایرانی برای بازسازی استفاده می کنیم چون ما مرمت کاران ایرانی بسیار خوبی داریم.

*موزه هنرهای معاصر طی سال های متمادی با برگزاری نمایشگاه های متعدد، کارکرد نمایشگاهی متنوعی داشته است و کمی از کارکرد موزه ای خود فاصله گرفته است. در سال جدید بیشتر بر کارکرد موزه ای موزه هنرهای معاصر تاکید دارید یا بر کارکرد نمایشگاهی آن؟

-موزه هنرهای معاصر تهران صرفاً گالری و نمایشگاه نیست و در کنار برگزاری چندین نمایشگاهی که برگزار کرده ایم، ایونت ها، کنفرانس ها و به طور کلی برنامه هایی که هنرمندان با آنها سروکار دارند و در مورد خلق اثر، چیدمان آثار هنرمندن و ... است، برگزار کرده ایم.

کارکرد موزه هنرهای معاصر همچون دانشگاهی است و صرفاً گالری نیست برای مثال در خلال برگزاری نمایشگاه آثار «علی اکبر صادقی» حداقل ۱۵ جلسه نقد و بررسی با موضوع شیوه و سبک این استاد برگزار شده و نمادها و نشانه های کارهای او مورد بررسی قرار گرفته است.

*موزه هنرهای معاصر تهران با توجه به رویکرد پژوهشی و آموزشی که دارد، در سال ۹۷ چقدر میزبان دانشجویان و استادان هنر است؟ چقدر با دانشگاه های هنر کشور تعامل دارید؟

-برنامه های موزه هنرهای معاصر همه با محوریت دانشجویان دانشگاه های هنر و با استفاده از استادان هنری برگزار می شود. ما با دانشگاه های هنر، استادان و دانشجویان و انجمن های هنری دانشگاهی تعامل سازنده داریم و آثار استادان و پیشگامان عرصه هنرهای تجسمی نیز در موزه به نمایش در می آید. در برنامه های سالانه موزه هنرهای معاصر تهران نیز سالی یک نمایشگاه از این استادان در دستور کار قرار دارد.

*در حال حاضر کتابخانه تخصصی موزه هنرهای معاصر چقدر رونق دارد؟

-در شرایط فعلی که مردم همه از اینترنت استفاده می کنند، کتابخانه موزه همیشه فعال است و سالن قرائت موزه فعالیت روزانه دارد و کتاب های بسیاری را نیز به امانت می برند.

*کارکرد سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران در سال جدید چگونه است؟ آثار ویدیوآرت به نمایش در می‌آید یا آثار تاریخ هنر و تجسمی؟

-در سال جدید هفته های فیلم را با همکاری کشورهای متعددی از جمله فرانسه، ایتالیا و لهستان برگزار خواهیم کرد. روزهای یکشنبه و سه شنبه نیز برنامه های فصلی سینماتک را داریم و فیلم هایی را اکران می کنیم که کمتر در ایران به نمایش در می آید و تاثیرگذاری هنری دارند. آثار ویدیوآرت کمتر اما آثاری با موضوع تاریخ هنر و معماری بیشتر به نمایش درمی آید.

همچنین در سال گذشته نیز نمایش های بهار، تابستان، پاییز و زمستان را داشتیم که بسیار مورد استقبال واقع شد و چون خیلی بین سینماگران و هنرمندان جا افتاده است، در سال جدید نیز آن را ادامه می دهیم. در این ارتباط، درخواست هایی از جانب استان ها برای نمایش این آثار داشتیم و به همین منظور در حال تعامل با مدیران کل ارشاد استان ها هستیم که اولین قدم برای ایجاد تعامل بین موزه هنرهای معاصر و شهرستان ها باشد.

*برنامه پرفورمنس های موزه هنرهای معاصر تهران در سال ۹۷ هم ادامه خواهد داشت؟ چقدر درصدد جذب این هنرهای مدرن هستید و چقدر در این حوزه فرصت و تهدید وجود دارد؟

-یکی از شاخص های آثاری که در موزه هنرهای معاصر به نمایش در می آید، مدرن بودن آنها است که پرفورمنس نیز یکی از هنرهای مدرن به حساب می آید. رادیکال پرفورمنس در سال ۹۶ برای سومین دوره در موزه برگزار شد که استقبال بسیار خوبی از سوی مردم و هنرمندان صورت گرفت. این برنامه ها نه تنها از طرف داخل، بلکه از خارج کشور نیز رصد می شود و آنها را دنبال می کنند.

همه این برنامه های هنری به عنوان فرصتی برای ما محسوب می شود که بتوانیم هنر مدرن ایرانی را به جهانیان نشان دهیم تا دیالوگ فرهنگی هنری بین ایران و سایر کشورها پدید آوریم. به هر حال مرزها در حوزه هنر برداشته شده و اتفاقات خوبی را در این زمینه شاهد هستیم.

logo-samandehi