معاون امور هنری ارشاد:

اساس‌نامه و مأموریت انجمن‌­ها و مؤسسات هنری بازنگری می­‌شود

نشست نمایندگان ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان­‌ها با معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه 17 اردیبهشت­‌ماه در معاونت امور هنری برگزار شد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایلنا، سیدمجتبی حسینی؛ در این نشست با تأکید بر همراهی و تعامل بخش‌­های هنری و استان­‌ها گفت: ضرورت دارد که هنر، به صورت یک مجموعه کلی و با در نظر گرفتن همه بخش­‌های آن مورد توجه قرار گیرد. همچنین توانمندی‌­های بخش­‌های هنری در استان­‌ها، همگرا باشد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن‌­ها و مؤسساتی که در کنار معاونت امور هنری و ادارات کل تخصصی، سال‌ها پیش برای انجام امور اجراییِ این مجموعه­‌ها راه­‌اندازی شدند، به صورت شرکت، فعالیت می­‌کنند و به بازنگری و بازتعریف، نیاز دارند و بازنگری اساسنامه‌­ها و بازتعریف مأموریت‌­ها در انجمن‌ها و مؤسسات از تکالیف معاونت­ امور هنری است که البته به بررسی و زمان، نیاز دارد.

حسینی در ادامه گفت: متأسفانه تاکنون هیچ پیمایش جامعی درباره اهل هنر و وضعیت بخش­‌های هنری کشور، انجام نشده است و برای تحقق آن، نیاز است تا آمار و اطلاعات دقیقی با همکاری و تعامل، درباره هنرمندان و شرایط هنری، فراهم شود و در مرحله بعد، آمایش سرزمینی هنر با توجه به ظرفیت‌­ها و توانایی‌های هر منطقه و استان، انجام شود و با توجه به شرایط هنری هر منطقه، برنامه­‌ریزی شود. امروز برنامه‌­ریزی و فعالیت­‌ها بدون توجه به آمایش سرزمین هنر انجام می­‌شود و به عنوان مثال، رشته‌های هنری در هنرستان‌های هنرهای زیبا، براساس آمایش سرزمینی در استان‌ها، برنامه­‌ریزی نمی‌­شود.

حسینی در ادامه با تأکید بر ضرورت بازنگری در آیین­‌نامه‌­های هنری گفت: مجموعه آیین­‌نامه­‌هایی که در حوزه فعالیت­‌های معاونت هنری است و زمان نسبتاً زیادی از تدوین آن‌ها گذشته است با توجه به شرایط، مقتضیات و تحولات هنر و متناسب با وضعیت امروز، بازنگری شود. در این راستا، آیین­‌نامه­‌های جشنواره­‌های موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی فجر و سایر جشنواره­‌های معاونت هنری بازنگری و تدوین خواهد شد.

در این جلسه مدیران و مشاوران معاونت امور هنری مطالبی را درباره همکاری و تعامل معاونت امو هنری و حوزه­‌های تخصصی با استان­‌ها بیان کردند.

علی غیاثی ندوشن (مدیر کل امور استان­‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز گفت: نشست‌های مشترک و تعامل استان‌ها با معاونت امور هنری، برای کاهش مشکلات حوزه هنر و برنامه­‌ریزی برای توسعه هنر در استان­‌ها انجام می­‌شود. به این منظور، استان­‌های کشور به چند منطقه تقسیم شده است و هر گروه، متشکل از چند استان است.

محمدرضا علیزاده (مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان) به نمایندگی از استان­‌های کرمان، اصفهان، یزد و کرمان جنوب، رضا دهبانی­پور (مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهکیلویه و بویراحمد) به نمایندگی از استان های فارس، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری، رحیم جعفری (مدیر کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان کرمانشاه) به نمایندگی از استان‌های همدان، ایلام، لرستان، کردستان و کرمانشاه، بهزاد مریدی (مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران) به نمایندگی از استان­‌های سمنان، قم، قزوین البرز، مرکزی و تهران ناصر مقدم (مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز) به نمایندگی از استان­‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان، سیدسعید سرابی (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان رضوی) به نمایندگی از استان­‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و سیستان و بلوچستان، فیروز فاضلی (مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان) به نمایندگی از استان­های گیلان، مازندران و گلستان و حمیده ماحوزی (مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر) به نمایندگی از استان­‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان مطالبی را درباره تعامل و همکاری معاونت امور هنری با استان­‌ها بیان کردند.

logo-samandehi